Mapping as a Critical Practice
36 ECTSSeminarENMapping as a Critical Practice
Mapping is not just a visual practice of spatial representation or navigation—it constructs knowledge, defines power, and marks resistance. Since Babylonian times, maps have shaped our understanding of the world, not merely reflecting reality but actively shaping it, reinforcing dominant ideologies.
This course critically examines cartographic thought, asking: Why do we make maps? Who has the right to do so? What is included or excluded? Maps create an illusion of objectivity, enabling control over land and territory. Historically, cartography reinforced geopolitical power, embodying a colonial gaze that documented, claimed, and exploited territories. The Mercator projection, widely used for navigation, simultaneously shaped colonial trade routes. However, there are alternative cartographies. Indigenous mapping and radical interventions reclaim maps as tools of resistance, advocacy, and collective memory.
Beyond theoretical critique, this course integrates practice. Participants will engage in critical mapping exercises, challenging conventional representations. Using Weimar as a case study, they will analyze archival materials, reinterpret spatial data, and create alternative maps. Mapping will function as visual research and storytelling, evolving throughout the semester as a space for negotiation and counter-narratives.
Link for Bachelor students
Link for Master students
The course is open to all Bachelor, Master and PhD students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media as part of the “Interdisciplinary Study Program”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
HfM: Musikgeschichte im Überblick IV
3 ECTSLectureDEHfM: Musikgeschichte im Überblick IV
Die Vorlesung bietet wichtige Entwicklungen der artifiziellen Musik seit Beginn des 20. Jahrhunderts bis heute. Betrachtet wird die Wechselwirkung zwischen neu hinzukommenden Kompositionstechniken – etwa der freien Tonalität, der Polytonalität, der freien oder reihengebundenen Atonalität, der elektroakustischen Klangtransformation etc. – und Veränderungen in den musikalischen Materialgrundlagen und Spieltechniken. Darüber hinaus wird gefragt, inwieweit diese musikgeschichtlichen Entwicklungen als autonom angesehen werden können, so dass sich das Verhältnis zwischen ihnen und zentralen politischen Ereignissen reflektieren lässt. Ausgehend von Europa werden zudem interkulturelle Aspekte einbezogen (Jazz, Rock, außereuropäische Musik etc.).
Die Lehrveranstaltung wird als »Geöffnete Lehrveranstaltung« der Hochschule für Musik Franz Liszt durchgeführt von Prof. Dr. Albrecht v. Massow vom Institut für Musikwissenschaft Weimar - Jena.
Die Veranstaltung steht allen Bachelorstudierenden der Fakultäten Architektur und Urbanistik, Bau- und Umweltingenieurwissenschaften, Kunst und Gestaltung sowie Medien im Rahmen des »Interdisziplinären Lehrangebots« offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum anerkannt werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement (DE/EN) ab.
Development of a cultural place (Third Place) in Aubrac
6 ECTSSeminarDEDevelopment of a cultural place (Third Place) in Aubrac
How can old buildings be transformed into vibrant cultural spaces? In this module, we explore the concept of "third places" and develop a usage concept for a former café and a barn in Argences-en-Aubrac together with students from Lyon.
After a theoretical preparation during the summer semester, we will travel to France from August 25 to September 5, 2025, to create plans on-site and design participatory artistic interventions with local residents. The interdisciplinary project is supported by experts in architecture, urban planning, and the arts.
The course is conducted as a „Students' Bauhaus.Module" by Kathrin Hassel (stud. Ma AU), Leon Bernhofer (stud. Dipl. KG) and Luzie Bückling (stud. Ba AU). The mentorship lies with Prof. Dr. Frank Eckardt (AU).
The course is open to all Bachelor and Master students of the faculties of Architecture and Urbanism, Art and Design, and Media. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Learning with Water
3 ECTSAcademic moduleDEENLearning with Water
The project “Learning with Water” aims to raise awareness of the importance of water in times of global water crises. It combines artistic and scientific approaches to explore water in Thuringia by combining multisensory and theoretical insights. Students from different study programs come together to examine issues from socio-political and cultural perspectives. Creative formats such as nature writing, water-walking, and moving images are used to illustrate empirical observations. Theoretical approaches from the Blue Humanities and hydrofeminism underpin this work. Funded by the e-Teach Network, the seminar is offered as a Bauhaus module at the Bauhaus-Universität Weimar and promotes interdisciplinary learning. At the Friedrich Schiller University Jena, the seminar is integrated into the sustainability strategy and the Thuringian Water Innovation Cluster. Students from both universities work together as part of a blended learning concept, combining perspectives from the humanities, natural sciences and arts. The project combines digital resources with a „green classroom“ approach and strengthens students' “water literacy”. The results of the seminar will be used for a publication. The aim of the project is to promote a new understanding of water and to contribute to social transformation.
The course is open to all Bachelor, Master and PhD students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media as part of the “Interdisciplinary Study Program”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Futures Studies. Explorations into the World of the Forthcoming
6 ECTSSeminarDEENFutures Studies. Explorations into the World of the Forthcoming
Futures studies are concerned with the systematic research into possible, probable and desirable futures, including world views and myths. Its precursors include prophecy and utopia, Enlightenment philosophy, statistics and insurance, strategy and planning, and the main aim of the course is to provide a basic understanding of complexity and ways of dealing with it. In addition, students learn about the general significance of narratives and are able to use narratives methodically and assess the possibilities and limitations of narratives. Historical, speculative and critical thinking is practised together with methodical action and aims to enhance future competence.
The course is open to all Bachelor, Master and PhD students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media as part of the “Bauhaus.Modules”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Prozess. Raum. Gestalt – Visual communication of urban processes.
6 ECTSSeminarDEENProzess. Raum. Gestalt – Visual communication of urban processes.
Wie kommunizieren wir urbane Prozesse und Räume in Veränderung?
Im Seminar werden Methoden und Werkzeuge erprobt, um urbane Veränderungsprozesse zu analysieren und verständlich zu vermitteln. Wir beschäftigen uns mit Räumen im Wandel, darunter Leerstand, Zwischennutzungen, Wohnkrise, Umgang mit dem Bestand, Protestkultur, Umweltaspekte, Mobilitätsstrategien oder städtische Neubauprojekte. Diese Themen erfordern durchdachte Kommunikationsstrategien, da sie alle betreffen.
Ziel des Seminars ist es, gemeinsam Kommunikationsstrategien zu entwickeln, die Veränderung von Räumen nach Bedarf kommunizieren und vermitteln. Die Herausforderung besteht darin, geeignete Formate und Medien zu wählen, die relevante Zielgruppen ansprechen. Dazu sollen unterschiedliche Medien im Stadtraum erprobt und angewandt werden. Die Entwicklung eigener Konzepte steht im Mittelpunkt der Veranstaltung. Vier thematische Workshops mit Gästen bilden dafür den Rahmen. Das Seminar findet jede zweite Woche statt.
Die Veranstaltung steht als »Geöffneten Lehrveranstaltungen« allen Bachelor- und Masterstudierenden der Fakultäten Architektur und Urbanistik sowie Kunst und Gestaltung im Rahmen des »Interdisziplinären Lehrangebots« offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum anerkannt werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement (DE/EN) ab.
HfM: Grundlagen der Musikpsychologie
3 ECTSSeminarDEHfM: Grundlagen der Musikpsychologie
Die Veranstaltung führt in die aktuelle Forschung der Musikpsychologie in ihrer thematischen Breite ein. Ausgehend von Grundlagenliteratur, ausgewählten Studien und unter Berücksichtigung forschungs-methodischer Prinzipien werden Forschungsansätze sowie der aktuelle Wissensstand in der Musikpsychologie erarbeitet. Ein Fokus liegt dabei auf den besonderen Herausforderungen, die die Musikpsychologie an der Schnittstelle zwischen Geisteswissenschaft, Sozialwissenschaft und Kunst betreffen, sowie der Übertragung des Erlernten in das eigene Musizieren, Lehr-Lernsituationen sowie unsere alltägliche Musiknutzung.
Die Veranstaltung steht als »Geöffneten Lehrveranstaltungen« der Hochschule für Musik Franz Liszt (HfM) allen Bachelor- und Masterstudierenden sowie Promovierenden der Fakultäten Architektur und Urbanistik, Bau- und Umweltingenieurwissenschaften, Kunst und Gestaltung sowie Medien im Rahmen des »Interdisziplinären Lehrangebots« offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum anerkannt werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement (DE/EN) ab.
Party 101
36 ECTSSingle moduleDEENParty 101
Planung und Durchführung des Eröffnungsfestes der Summaery2025 als offenes Konzept
Veranstaltungsformate wie Ausstellungen, Konzerte, Performances oder Interventionen eröffnen Räume für Begegnung und Austausch und prägen die studentische Kulturlandschaft. Das Bauhaus.Modul „Unfold – Räume für studentische Veranstaltungskultur“ lädt dazu ein, diese Räume neu zu denken, zu gestalten und weiterzuentwickeln. Durch interdisziplinäre Zusammenarbeit und experimentelle Formate wird die studentische Veranstaltungskultur neu belebt und vernetzt.
Die Veranstaltung steht im Rahmen der »Bauhaus.Module« allen Bachelor- und Masterstudierenden sowie Promovierenden der Fakultäten Architektur und Urbanistik, Bau- und Umweltingenieurwissenschaften, Kunst und Gestaltung sowie Medien offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum anerkannt werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement (DE/EN) ab.
Cycling by numbers – a junction system for leisure cycling in…
3 ECTSSeminarDECycling by numbers – a junction system for leisure cycling in Thuringia
Shouldn't we have turned left earlier? There have been no direction signs for 20 minutes and we're still not there. Up ahead, the (cycle?)path now turns into an open field - but maybe this is still the right way …a classic situation when travelling by bike in Germany, but does it have to be like this?
In this module, we look at the junction system for wayfinding in leisure cycling. The wayfinding system known from Belgium and the Netherlands is easy to understand and enables flexible route planning. We will discuss the advantages and disadvantages, look at international case studies and engage in dialogue with experts. We will explore the first junction system in Thuringia on a cycling excursion to the Ilm-Kreis district. We will then apply the system in other parts of Thuringia. Among other things, the following specialisations are possible: the design of signage or digital applications, the planning of implementation and operation or traffic engineering considerations - but we also look forward to your ideas.
The module is taught in German.
The course is conducted as a „Students' Bauhaus.Module" by Lena Becker (stud. Ba AU) and Leonard Winter (stud. Ba AU). The mentorship lies with Tina Feddersen (BU).
The course open to all Bachelor and Master students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Produktive Ziegel-Landschaft
6 ECTSSeminarDEProduktive Ziegel-Landschaft
In the seminar we will examine places and spaces in the industrial and cultural landscape of the Vogtland and translate their material and immaterial qualities into audio essays/notes. We will look at the processes of transformation in the Vogtland and document their effects. The aim is to make the industrial heritage accessible to a wider audience. We will experiment with forms of 'storytelling' and 'telling history' in order to convey the past, present and possible future of the Vogtland.
In order to approach the industrial and cultural landscape of the Vogtland, we will use the site-writing method. This involves documenting the specific qualities of places and spaces and exploring the relationship to one's own body. This practice will help us to explore real and fictional places and to find ways of developing a writing style that moves between the academic and the personal, making connections between the material and the immaterial.
As the seminar progresses, groups of two will each choose a specific place and a person connected in some way to the industrial and cultural landscape of the Vogtland. With the help of guided interviews, the history and stories of the Vogtland — between reality and fiction - will be documented and finally processed into an audio essay/audio notes.
The course is open to all Master students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media as part of the “Interdisciplinary Study Program”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Universal timber node – Utlilizing the strength of round timber in…
36 ECTSSeminarDEUniversal timber node – Utlilizing the strength of round timber in space frame structures (Ba)
Building with weak timber has great potential, because despite its strength, it is usually only used thermally or for wood fibre production due to its small diameter. We want to demonstrate this potential in a joint design and construction seminar and present it to the public at X-Stahl.
In order to be able to utilise weak timber in spatial structures, the Chair of Constructive Design and Structural Design has developed a modular node for the construction of circular trusses made of round timber. This is to be trialled at Summaery 2025 in a larger load-bearing structure in X-steel on a scale of 1:1. To this end, the course participants will first develop their own load-bearing structure designs on a 1:10 scale, which we will then test until they fail. Part of the concept will also be to consider how the load-bearing capacity of the structure can be visualised and activated in a playful way.
Following the design phase, one of the structural designs will be realised together on a 1:1 scale in X-steel, with the timber node connection being made using a screw connection that allows for quick assembly. In the course, students learn the basics of woodworking, load-bearing principles of spatial trusses and AR-supported woodworking and assembly in a playful and applied way.
Link for Bachelor students
Link for Master students
The course is open to all Bachelor and Master students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering as well as Art and Design as part of the “Interdisciplinary Study Program”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Luftreinhaltung
6 ECTSLectureDELuftreinhaltung
Die WHO betrachtet die Außenluftbelastung als einen der Umwelteinflüsse mit den größten gesundheitlichen Auswirkungen in westlichen Industrieländern, was zu chronischen Erkrankungen der Atmungsorgane und des Herz-Kreislauf-Systems führen kann. Es stellt sich also die Frage, wie Luft frei von Schadstoffen gehalten werden kann. In dieser Vorlesung wird daher umfassend in die modernen Verfahren der Luftreinhaltung geblickt – von biologischen bis hin zu mechanischen Ansätzen.
Die Vorlesung beginnt mit den Grundlagen: Welche Eigenschaften haben Stäube, und welche Auswirkungen können Luftschadstoffe auf Umwelt und Gesundheit haben? Darauf aufbauend wird vermittelt, wie verschiedene Reinigungsverfahren zu bewerten und passende Technologien für unterschiedliche Rahmenbedingungen auszuwählen sind. Am Ende sind die Studierenden in der Lage, Abluftreinigungsanlagen gezielt zu planen und zu dimensionieren.
Schwerpunkte der Vorlesung sind:
- Einblick in die Entstehung und Toxizität von organischen Luftverunreinigungen und Keimemissionen
- Charakterisierung von Stäuben
- Grundlagen der Olfaktometrie, Ausbreitung von Gasen und Gerüchen
- Rechtliche Rahmenbedingungen zu Gesundheits-, Arbeits- und Umweltschutz
- Mechanismen biologischer Abluftbehandlung, zugehörige Anlagentechnik
- Grundlagen und technische Verfahren der Entstaubung, Bilanzierung von Staubabscheidern
- Daten und Bemessungsrechnungen zur Dimensionierung und Überprüfung der Effektivität von Abluftreinigungsanlagen
Die Veranstaltung steht als »Geöffneten Lehrveranstaltungen« allen Masterstudierenden der Fakultäten Architektur und Urbanistik, Bau- und Umweltingenieurwissenschaften, Kunst und Gestaltung sowie Medien im Rahmen des »Interdisziplinären Lehrangebots« offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum anerkannt werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement (DE/EN) ab.
Historic building constructions – selected chapters of planned and…
3 ECTSLectureDEHistoric building constructions – selected chapters of planned and implemented building projects in historic preservation and existing building (Part 1 of 4)
Die Lehrveranstaltungsreihe soll dazu dienen, verschiedene bzw. spezielle Gebäude und Konstruktionen des historischen Bestandes kennenzulernen und baukonstruktiv zu verstehen. Dabei sollen vorrangig geplante und umgesetzte Bauvorhaben vorgestellt werden, anhand derer ausgewählte Aspekte der Erhaltung und Instandsetzung von Bauwerken praxisnah und anschaulich vermittelt werden. Es wird dabei auf die Leistungen der Tragwerks- aber auch auf die Belange der Objektplanung eingegangen, was sowohl Ingenieur*innen, als auch Architekt*innen und weitere, an der Gebäudesanierung Interessierte, ansprechen soll. Erwähnung finden sollen auch moderne Planungsmethoden (BIM) sowie technologische Prozesse und Abläufe (Bau- und Montagezustände). Überdies werden für verschiedene Bauweisen und Sanierungsmaßnahmen Kostenansätze genannt.
Ziel ist es, sich für weitere (Wahl)Module im Bereich der Sanierung und der Denkmalpflege vorzubereiten und für diesen sich zukünftig stark und dynamisch entwickelnden Bereich im Bauwesen zu begeistern sowie Möglichkeiten der Ressourceneinsparung durch eine Weiternutzung von Gebäuden und Bauwerken kennenzulernen.
The course is open to all Bachelor and Master students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil Engineering, Art and Design, and Media as part of the “Bauhaus.Modules”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Digital Image Visualization: Film Production & Website Design
6 ECTSSingle moduleConstruction moduleDEDigital Image Visualization: Film Production & Website Design
Students from all faculties develop strategies, concepts, and prototypes for an innovative representation of a master’s degree program at Bauhaus-Universität Weimar. They generate ideas for visual communication and realize them through animations, images, logos, as well as image films and videos. This practical course offers numerous opportunities to expand creative skills on specific projects by combining techniques and concepts from various disciplines.
Using creativity techniques and marketing management, participants create well-founded concepts. Branding and media research form the foundation for design and content. Projects are planned and executed in close collaboration with a key client, utilizing agile project management methods. Students learn to analyze objectives and implement suitable solutions using various tools. They receive support through input and coaching from instructors, as well as insights from experts in prototyping, web design, and film production.
The course is open to all Bachelor, Master and PhD students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media as part of the “Bauhaus.Modules”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
HfM: Musikgeschichte im Überblick I
3 ECTSLectureDEHfM: Musikgeschichte im Überblick I
Die Vorlesung überblickt etwa 1200 Jahre europäischer Musikgeschichte vom 4. bis zum 16. Jahrhundert – ein Zeitraum, der gemeinhin durch die Epochenbegriffe der „Spätantike“, des „Mittelalters“ und der „Renaissance“ erschlossen wird.
Im Fokus stehen die vielfältigen musikalischen Praktiken und Erscheinungsformen in ihren jeweiligen historischen und kulturellen Zusammenhängen, behandelt werden aber auch die Medien ihrer Verbreitung und Überlieferung sowie die Ansätze ihrer theoretischen Fundierung und Reflexion. Schlaglichter fallen etwa auf den frühchristlichen Psalmen- und Hymnengesang, die Einführung des römischen („Gregorianischen“) Gesangs im Raum nördlich der Alpen, die Anfänge musikalischer Notation im 9. Jahrhundert, die frühen Techniken und Verfahren zweistimmigen Singens, das lateinische und volkssprachige Lied des 12. Jahrhunderts, die kompositorische Erschließung des Parameters Rhythmus um 1200, die Etablierung der neuen Gattung Motette im 13. Jahrhundert, die Formen des mehrstimmigen französischen Liedes des 14. Jahrhunderts sowie auf die zyklische Messvertonung des 15. und 16. Jahrhunderts und ihre Komponisten.
Dabei gilt es auch, für die Weichenstellungen zu sensibilisieren, die hier für die weitere Entwicklung der europäischen Musik getroffen wurden.
Die Lehrveranstaltung wird als »Geöffnete Lehrveranstaltung« der Hochschule für Musik Franz Liszt durchgeführt von Dr. Hanna Zühlke vom Institut für Musikwissenschaft Weimar - Jena.
Die Veranstaltung steht allen Bachelor- und Masterstudierenden sowie Promovierenden der Fakultäten Architektur und Urbanistik, Bau- und Umweltingenieurwissenschaften, Kunst und Gestaltung sowie Medien im Rahmen des »Interdisziplinären Lehrangebots« offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum anerkannt werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement (DE/EN) ab.
Licht macht sichtbar! – Eine Einführung in die Lichtplanung
6 ECTSSeminarDELicht macht sichtbar! – Eine Einführung in die Lichtplanung
Light is indispensable. Light is atmospheric. It transports information and provides orientation. Light is present during the day, but can only be experienced at night as reflected sunlight from the moon. In the man-made world, light has always been used as a means of design. It is positively coded.
In the module, we approach the topic of light in different ways. In addition to short lectures on visual perception, the basic physical parameters and technologies for generating light, there will be luminaires for practical exercises in lighting design.
The theoretical focus of the module is on
- Basic physical parameters in lighting technology
- Measurement methods
- Physiological principles, visual perception
- Generation of artificial light
- Rules of thumb for planning daylight and artificial light
In the practical part of the module, the planning of artificial lighting for interiors is tested using three small exercises. The simulations are carried out using the free Relux software.
As part of an excursion to Erfurt, students will visit the new Weltbeziehungen research building and the central heating system. The lighting of outdoor spaces such as traffic facilities or city squares will be discussed during a night walk through Weimar.
Start of seminar (compulsory participation): 11.04.2024, 13.30, Marienstrasse 7, R104
Enquiries to: torsten.mueller[at]uni-weimar.de
The course is open to all Bachelor, Master and PhD students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media as part of the “Interdisciplinary Study Program”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
STICK_IT - ecologically
6 ECTSSeminarDESTICK_IT - ecologically
Composite materials play an important role in the construction industry. The reason: by bonding different components together, more efficient building materials can be created. However, these building materials usually have a limited circularity and a poor ecological footprint.
The seminar ‘STICK_IT - ecologically’ is dedicated to solving this problem. Over the course of the semester, recipes for sustainable construction adhesives from the ‘Fabi-Mörtel’ research project will be optimised in experimental test series. For this purpose, selected parameters are varied in a multi-stage iteration process and samples are tested using a simplified testing device. During the entire process, a continuous and scientific documentation of the tests and results must be prepared.
Following the ‘flipped classroom approach’, the seminar inverts the classic teaching methods whereby the learning of basic principles is done only if necessary, on an individual and digital basis, in order to intensively work on practical tasks, discussions and workshops during attendance times. The focus is on optimising the mortar recipe, in particular in terms of workability and strength. An interest in circular construction techniques is welcomed, whilst technical and scientific knowledge and an awareness of sustainable construction materials will be taught.
The course is open to all Master students of the faculties of Architecture and Urbanism as well as Civil and Environmental Engineering as part of the “Interdisciplinary Study Program”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN)) before the start of the course.
Calculating with everything except numbers—a mental and finger…
6 ECTSSeminarDECalculating with everything except numbers—a mental and finger exercise
How would a world without numbers function? In an interdisciplinary setting involving artists and mathematicians, we aim to explore this question from the perspective of different ways of thinking. Developing ideas about how the world could function without numbers requires a deep understanding of numbers themselves. Students will gain insight into how much our daily lives are shaped by numbers and how they influence our actions. Through artistic engagement with numbers, aesthetic awareness and appreciation for artistic and creative practices are fostered, while simultaneously promoting an empowered approach to numbers.
The course is open to all Bachelor, Master and PhD students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media as part of the “Bauhaus.Modules”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
HfM: Katze im Sack – mikrofoniertes Pop/ Jazz Vokalensemble
3 ECTSBlock seminarDEHfM: Katze im Sack – mikrofoniertes Pop/ Jazz Vokalensemble
Das Ensemble probt/ singt stilecht mit Mikrofon. Mit Mikrofondisziplin, Schwarmintelligenz und Blending werden vorwiegend Arrangements von Studierenden Bühnenreif umgesetzt. Neben dem angestrebten Wohlklang werden auch die Mittel der Chorregie genutzt, um das Auftrittsbild modern zu gestalten. Ziel ist es, Auftritte in der Öffentlichkeit zu machen. Alternative Ensemblearbeit wird im Ensemble besprochen und beschlossen.
Konzert zum Sommerfest des Instituts für Gesang und Musiktheater am 04.07.2025.
Die Veranstaltung steht als »Geöffneten Lehrveranstaltungen« der Hochschule für Musik Franz Liszt (HfM) allen Bachelor- und Masterstudierenden sowie Promovierenden der Fakultäten Architektur und Urbanistik, Bau- und Umweltingenieurwissenschaften, Kunst und Gestaltung sowie Medien im Rahmen des »Interdisziplinären Lehrangebots« offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum anerkannt werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement (DE/EN) ab.
Speculative Futures – Exploring Transformative Design Through Design…
3 ECTSSeminarENSpeculative Futures – Exploring Transformative Design Through Design Fiction
How can we explore alternative urban futures beyond traditional forecasting methods? This seminar investigates speculative design and design fiction as powerful tools to rethink urban environments, architecture, and societal transformations. Instead of merely analyzing trends, students will engage in future-making by developing speculative artifacts that challenge conventional perspectives on cities, technology, and design.
In an era of increasing complexity, climate crises, and rapid technological advancements, urban landscapes are shifting unpredictably. Through a design-driven approach, students will create tangible representations of speculative urban futures, exploring themes like post-human cities, autonomous infrastructures, decentralized communities, and alternative urban ecologies. By building and visualizing these imagined futures, they will critically assess how cities evolve under different scenarios and design interventions.
This seminar combines hands-on prototyping, narrative-driven foresight, and interdisciplinary collaboration. Students will work with Futures Wheels, Worldbuilding, and Design Fiction Scenarios to design speculative urban interventions, bridging creativity with research-based foresight. The course highlights how speculative design serves as a strategic tool for urban innovation, allowing participants to prototype possibilities, navigate uncertainty, and reframe societal challenges through creative engagement with the future.
Link for Bachelor students
Link for Master students
The course is open to all Bachelor, Master and PhD students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media as part of the “Interdisciplinary Study Program”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
HfM: Geschichte des Jazz I (bis 1940)
3 ECTSLectureDEHfM: Geschichte des Jazz I (bis 1940)
In der Vorlesung wird die stilgeschichtliche Entwicklung des Jazz von den Anfängen in New Orleans um 1900 bis zum Swing anhand von wichtigen Musiker*innen und Aufnahmen nachgezeichnet. Dabei werden nicht nur die musikalischen Gestaltungsmittel, sondern ebenso die Vorgeschichte des Jazz im 19. Jahrhundert, die sozialen, ökonomischen und medialen Rahmenbedingungen der Produktion, Vermittlung und Rezeption von Jazz sowie seine kulturgeschichtliche Bedeutung thematisiert.
Die Lehrveranstaltung wird als »Geöffnete Lehrveranstaltung« der Hochschule für Musik Franz Liszt durchgeführt von Prof. Dr. Martin Pfleiderer vom Institut für Musikwissenschaft Weimar - Jena.
Die Veranstaltung steht allen Bachelor- und Masterstudierenden sowie Promovierenden der Fakultäten Architektur und Urbanistik, Bau- und Umweltingenieurwissenschaften, Kunst und Gestaltung sowie Medien im Rahmen des »Interdisziplinären Lehrangebots« offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum anerkannt werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement (DE/EN) ab.
Bauschule Haus Bräutigam – Lehm wiederverwenden
3 ECTSWorkshopDEENBauschule Haus Bräutigam – Lehm wiederverwenden
Haus Bräutigam is a former summer retreat house in the Thuringian Schwarzatal. The non-profit organization Haus Bräutigam e.V. is transforming this 1907 half-timbered building into a space for temporary living, working, and communal learning. The building’s transformation itself becomes part of the curriculum: In collaboration with the association, experts from crafts and academia, and local stakeholders, Haus Bräutigam is evolving into an interdisciplinary laboratory for experimental (re)construction practices.
During the 10-day Bauschule, from August 1 to August 10, 2025 (following the exam period), participants will learn fundamental craft and renovation techniques related to the heritage-sensitive energy retrofitting of historical half-timbered buildings. Practical work will focus on the communal spaces on the ground floor, including processing recycled clay, constructing clay walls, applying ecological interior insulation, and finishing with clay and lime plaster, along with accompanying carpentry tasks.
Beyond hands-on skills, the program also covers material science, building physics, construction methods, and architectural history. Preparatory sessions during the semester will introduce historical and contemporary clay construction techniques and explore regional material cycles. Additional excursions, such as a visit to Lehmwerk Kleinfahner and the MFPA laboratories, will complement the learning experience.
The course is open to all Bachelor and Master students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media as part of the “Bauhaus.Modules”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Rebels Rise, Ridicule Reigns, Power Cries — As Carnival Flames
6 ECTSSingle moduleENRebels Rise, Ridicule Reigns, Power Cries — As Carnival Flames
Rebels Rise, Ridicule Reigns, Power Cries - As Carnival Flames explores resistance and resilience through Mikhail Bakhtin’s concept of the carnivalesque, using humour, irony, grotesque imagery, and absurdity to challenge hierarchies and oppressive power dynamics -from authority figures to political systems and global corporate control. The course examines how the carnivalesque inverts hierarchies and creates alternative narratives, enabling playful and subversive forms of resistance in everyday life, public spaces, and artistic practices. Through interdisciplinary approaches -drawing on political philosophy, sociology, and cultural studies -students will critically analyze power structures and systemic violence while exploring site-specific interventions, participatory performances, and guerrilla tactics. By engaging with readings, discussions, and hands-on exercises, students will develop their own methods for performing resistance, individually or collaboratively, transforming everyday life into a site of playful critique and subversive possibility.
The course is conducted as a „Students' Bauhaus.Module" by Anil Aydinoglu (stud. Ma KG) and Belcim Yavuz (stud. Ma KG). The mentorship lies with Vertr.-Prof. Suse Weber (KG).
The course is open to all Bachelor and Master students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
HfM: Vokalensemble
3 ECTSBlock seminarDEHfM: Vokalensemble
23.05. – 26.05.2025 Konzert-/ Probenreise mit Meisterkurs
Konzert in Weimar (Saal Am Palais), Freitag, 04.07.2025
Zusammenarbeit mit dem Institut für Alte Musik
Die Veranstaltung steht als »Geöffneten Lehrveranstaltungen« der Hochschule für Musik Franz Liszt (HfM) allen Bachelor- und Masterstudierenden sowie Promovierenden der Fakultäten Architektur und Urbanistik, Bau- und Umweltingenieurwissenschaften, Kunst und Gestaltung sowie Medien im Rahmen des »Interdisziplinären Lehrangebots« offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum anerkannt werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement (DE/EN) ab.
Bauhausfilm Kino Klub
3 ECTSSingle moduleDEENBauhausfilm Kino Klub
The "Bauhausfilm Kino Klub" shows documentary, fictional and animated films every week. These can be film classics or current productions. The films are accompanied either by discussions between teachers and participants or by workshop talks with the filmmakers of the films.
The course gives participants an artistic and practical insight into the rich world of film history and the sometimes adventurous world of production.
The Kino Klub is open to everyone. Students who create a short video essay about one of the films at the end of the semester receive 6 credits.
The course is open to all Bachelor, Master and PhD students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Turning Ideas into Stories: Creative Writing
6 ECTSSeminarDETurning Ideas into Stories: Creative Writing
In this Bauhaus Module, we explore diverse approaches to creative writing. Students from all disciplines and semesters are warmly invited to discover various writing styles and methods, create their own texts, and develop a personal writing practice while reflecting on it collectively. The goal is to enhance creative expression and cultivate writing techniques that can be applied both during your studies and beyond.
Whether you already have experience in writing or are trying your hand at creative writing for the first time, this seminar provides you with the opportunity to unlock your creative potential, gain new perspectives on writing, and refine your skills in a supportive group environment.
The Bauhaus.Module takes place every Monday from 13:30 to 15:00 and is conducted in German.
The course is open to all Bachelor, Master and PhD students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media as part of the “Bauhaus.Modules”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Spekulative Stadt – Film als partizipatives Werkzeug
6 ECTSSingle moduleDESpekulative Stadt – Film als partizipatives Werkzeug
Wie können wir utopische Ideen Menschen aus verschiedenen Disziplinen näherbringen? Der Kurs „Spekulative Stadt - Film als partizipatives Werkzeug“ ist an der Schnittstelle zwischen urbaner Gestaltung und filmischen Möglichkeiten zu erkunden. Ziel des Kurses ist es, die Bedürfnisse der Gemeinschaft im öffentlichen Raum zu erfassen und durch partizipative Designprozesse neue Perspektiven auf städtische Räume zu entwickeln.
Der Kurs beginnt mit einer Einführung in experimentelle und kritische Stadtforschung, gefolgt von einer Exkursion, bei der Sie öffentliche Orte erkunden. In Gruppen arbeiten Sie daran, Standorte zu erforschen und fiktive Bauvorhaben mit filmischen Mitteln zu visualisieren. Durch den direkten Kontakt mit Passant:innen sammeln Sie wertvolle Einblicke in deren Bedürfnisse und Wünsche, die als Grundlage für Ihre Projekte dienen.
Ein zentrales Element des Kurses ist die Entwicklung utopischer Konzepte für Stadtmöbel, die Sie mithilfe von 3D-Modellen visualisieren. Darüber hinaus erlernen Sie Techniken zur Erstellung von Videoclips, um Ihre Ideen zu präsentieren. Dieser Prozess fördert nicht nur Ihre technischen Fähigkeiten, sondern auch Ihr Verständnis für partizipative Gestaltung.
Die Veranstaltung steht als »Geöffneten Lehrveranstaltungen« allen Bachelor- und Masterstudierenden der Fakultäten Architektur und Urbanistik, Kunst und Gestaltung sowie Medien im Rahmen des »Interdisziplinären Lehrangebots« offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum anerkannt werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement (DE/EN) ab.
HfM: HOCHSCHULENSEMBLE: Hochschulchor
3 ECTSBlock seminarDEHfM: HOCHSCHULENSEMBLE: Hochschulchor
War Requiem von Benjamin Britten, gemeinsames Konzert mit dem Chor des Musikgymnasiums Schloss Belvedere, Philharmonischer Chor Weimar, Hochschulorchester, Leitung Prof. Ekhart Wycik, Konzert am 8. Mai 2025, 19:30 Uhr in der Weimarhalle
Die Veranstaltung steht als »Geöffneten Lehrveranstaltungen« der Hochschule für Musik Franz Liszt (HfM) allen Bachelor- und Masterstudierenden sowie Promovierenden der Fakultäten Architektur und Urbanistik, Bau- und Umweltingenieurwissenschaften, Kunst und Gestaltung sowie Medien im Rahmen des »Interdisziplinären Lehrangebots« offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum anerkannt werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement (DE/EN) ab.
Getting on the rails – Public transport as accelerator for a climate…
3 ECTSLectureDEENGetting on the rails – Public transport as accelerator for a climate positive future
Der Bahnhof ist der Verknüpfungsort der multimodalen Mobilität, für den Erfolg der Verkehrswende ist er darum von zentraler Bedeutung. Seine funktionale Leistungsfähigkeit und gestalterische Qualität tragen dazu bei, dass mehr Menschen das Auto stehen lassen und sich für den Umweltverbund entscheiden. Aber nicht nur die Bahnhöfe müssen dafür neu gedacht werden, auch dem Umfeld kommt eine neue Rolle zu. Mehr Wohnen, Gewerbe und öffentliche Nutzungen in unmittelbarer Bahnhofsnähe lassen Autoverkehr gar nicht erst entstehen, weil sich der Weg für die “letzte Meile” auf wenige Minuten verkürzt.
In Deutschland steht die große Transformation unserer Verkehrsknotenpunkte noch bevor. Bei unseren europäischen Nachbarn können wir uns ansehen, wie Bahnöfe der multimodalen Mobilität aussehen könne. In den Niederlanden, Skandinavien und der Schweiz wurden bereits vorbildhafte Projekte umgesetzt.
Wir laden Akteur*innen aus Planung, Verwaltung und Forschung ein, um Einblicke in die Projekte zu erhalten und Impulse zu generieren, die eine positive Entwicklung bei uns anregen. Vor jedem Expert*innenaustausch laden wir zu einem gemeinsamen Bahnhofs-Walk and Talk in Weimar und Umgebung ein. Wie kommen wir von der Uni zum Bahnhof, wie lange dauert es zu Fuß, mit dem Fahrrad oder dem Bus? Zusammen mit unseren Gästen erleben wir den Alltag der multimodalen Mobilität und machen das forschende Reisen zum Startpunkt der folgenden Micro Lecture und Diskussion mit unseren Gästen.
The course is open to all Bachelor, Master and PhD students of the faculties of Architecture and Urbanism as well as Civil and Environmental Engineering as part of the ”Bauhaus.Modules”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Mastering Composition Through Comics: Rethinking Visual Discourse on…
6 ECTSSingle moduleENMastering Composition Through Comics: Rethinking Visual Discourse on Space and Social Positioning
Mastering composition is the art of allocating resources (decision marking) and conveying content and regulating the stimulation to the receiver. The understanding of visual information in composition is intuitive and involves subconscious analysis. Comics are inherently a multidimensional medium that accommodates a global perspective and a unique platform to learn visual storytelling.
The course is structured in 2 parts: Theory session and practices.
Theory of visual discourse:
- Paneling: Understanding core principles of visual composition and storytelling;
- Character and set Design: Understand anatomy, perspective, sharing space and social positioning;
- Problem-based Learning: Develop design thinking;
- Worldbuilding: Rethink individuals and social transformation; foster imagination and immersive settings.
Interactive Workshops:
- Hand-on sessions on different topics;
- Co-Creating Comics; Outdoor movement laboratories to sense open space for inspiration;
- Digital tools in Lab: diverse composition;
Excursion: Comic fair in Jena or Erfurt (TBC) - Experience diverse spatial possibilities and artistic styles; Showcase of the final project.
An ambitious goal of the course is to nurture a comic culture among students.
Participants are required to submit a motivation letter ( around 100 -150 words) to huseyn.huseynbayli@uni-weimar.de before 16th April and mention your expectation and how our course can help in your field of study.
The course is conducted as a „Students' Bauhaus.Module" by Hüseyn Hüseynbayli (stud. Ma AU), Yuen Yi Wong (stud. Ma AU) and Shriya Singh (stud. Ma M). The mentorship lies with Prof. Jakob Hüfner (KG).
The course is copen to all Bachelor and Master of the faculties of Architecture and Urbanism, Art and Design, and Media. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
HfM: "Half devil and half child": Bilder fremder Kulturen in der…
3 ECTSLectureDEHfM: "Half devil and half child": Bilder fremder Kulturen in der europäischen Musik
Die europäische Musik ist seit Jahrhunderten von einem Interesse an fremden Kulturen geprägt. Ein frühes Beispiel dafür ist die „Ballettkomödie“ Le bourgeois gentilhomme (1670) von Jean-Baptiste Lully und Molière mit ihren „türkischen“ Szenen. Lange Zeit ging die Darstellung anderer Kulturen nicht über einen solchen oberflächlichen Exotismus hinaus. Das „Fremde“ wurde ausschließlich aus einer Distanz gesehen, seine Andersartigkeit sollte die positiven Eigenschaften und die Überlegenheit des „Eigenen“ hervorheben. Ein dunkles Kapitel in diesem Zusammenhang war die Ära des Kolonialismus. So beschrieb der englische Dichter Rudyard Kipling in seinem Gedicht The White Man's Burden (1899) die indigene Bevölkerung verächtlich als „half devil and half child“, während der „weiße Mann“ die schwere und undankbare Aufgabe habe, das „Licht“ der Zivilisation in die Kolonien zu bringen. Erst in jüngster Zeit erlangte die Beschäftigung mit außereuropäischen Kulturen in der westlichen Musik eine interkulturelle Dimension, bei der Begegnungen auf Augenhöhe stattfinden können.
Die Lehrveranstaltung wird als »Geöffnete Lehrveranstaltung« der Hochschule für Musik Franz Liszt durchgeführt von Prof. Dr. Jascha Nemtsov vom Institut für Musikwissenschaft Weimar - Jena.
Die Veranstaltung steht allen Bachelor- und Masterstudierenden sowie Promovierenden der Fakultäten Architektur und Urbanistik, Bau- und Umweltingenieurwissenschaften, Kunst und Gestaltung sowie Medien im Rahmen des »Interdisziplinären Lehrangebots« offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum anerkannt werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement (DE/EN) ab.
When art left the scene – Aftercare for project based cultural events
6 ECTSAcademic moduleENWhen art left the scene – Aftercare for project based cultural events
The course focuses on analysing what remains when interdisciplinary artistic projects end, in order to develop methodologies for managing their social, political and environmental impact. While the cultural sector becomes more involved in societal discourses, artistic events increasingly function through project-based engagements, with limited temporal structures.The seminar follows the question, what do artistic projects leave behind and how to provide care for a sustainable after life. As a case study, we learn from contemporary interdisciplinary art events by interviewing art world professionals to discuss current demands and limitations. Afterwards, the students develop ideas relating their own work to questions of artistic after care.
The aim of the seminar is for students to
- Become aware for the wider effects of art events in social, political and ecological dimensions
- Reflect on aftercare in relation to each own practice
- Get insight into the work of art world professionals as a means of networking and professionalization.
- Learn the basics of qualitative interviews as a research method.
- Discover new ideas and methods of care as a basis for future innovative, sustainable and responsible practice
- Explore new creative and interactive forms of exhibition making, with focus on the ‘beyond now’ or afterlife of events, and the environments where they are embedded in.
The course is conducted as a „Students' Bauhaus.Module" by Martin Leibinger (stud. PhD KG) and Giuliana Marmo (stud. Ma KG). The mentorship lies with Jun.-Prof. Dr. Alexandra Toland.
The course open to all Master and PhD students of the faculties of Architecture and Urbanism as well as Art and Design. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
RiTT? MATTERS! NOW! Spaces in transformation in Thuringia (TRiTT)
6 ECTSSeminarDERiTT? MATTERS! NOW! Spaces in transformation in Thuringia (TRiTT)
TRiTT knüpft an „RiTT“ (Räume in Transformation Thüringen) an: Im WS24/25 fokussierten 10 Lehrprojekte mit ca. 150 Studierenden auf Aspekte sozial-ökologischer Transformation im Thüringer Wald. In einem begleitenden NEB-Labor wurden Fragen ländlicher Entwicklung vertieft. Mit TRiTT konzentrieren wir uns auf Wissenskommunikation und Transfer in die Region und bereiten die ´ RiTT-Befunde in Formate zum produktiven Austausch mit den Menschen vor Ort so auf, dass sie eine Wirksamkeit in der Region entfalten können.
Wir definieren die Transferziele für die multidisziplinären Ergebnisse, entwickeln ein Konzept und setzen dieses ganz praktisch vor Ort um.
Die Veranstaltung steht im Rahmen der »Bauhaus.Module« allen Bachelor- und Masterstudierenden der Fakultäten Architektur und Urbanistik, Bau- und Umweltingenieurwissenschaften, Kunst und Gestaltung sowie Medien offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum anerkannt werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement (DE/EN) ab.
Design your Future! Creative Entrepreneurship Week
6 ECTSSeminarDEDesign your Future! Creative Entrepreneurship Week
Wie sieht deine kreative Zukunft aus?
Finde es heraus – bei der Design your Future! Creative Entrepreneurship Week der Gründungswerkstatt neudeli vom 7. bis 11. April 2025! Unser Intensivprogramm richtet sich an Studierende und Absolvent*innen aus Kunst, Kultur, Design und Architektur, die ihre kreativen Projekte mit unternehmerischen Strategien verbinden und den Schritt in die Selbstständigkeit wagen möchten.
Das erwartet dich:
Design Your Future-Sessions – Nutze Design Thinking, um deine berufliche Zukunft aktiv zu gestalten. Mit kreativen Methoden und gezielter Selbstreflexion entwickelst du konkrete Ziele und erste Schritte.
Workshops & Inputs – Gewinne wertvolle Einblicke in essenzielle Aspekte der Selbstständigkeit durch Expert*innen aus der Kultur- und Kreativwirtschaft – von unternehmerischen Grundlagen bis hin zu effektivem Zeit- und Selbstmanagement.
Austausch & Feedback – Vernetze dich mit Gleichgesinnten, erhalte individuelles Feedback von Coaches und entwickle deine Ideen weiter.
Dein Mehrwert:
Die Creative Entrepreneurship Week gibt dir das Wissen und die Tools an die Hand, um deine kreativen Ideen unternehmerisch zu denken und deine Zukunft aktiv zu gestalten. Profitiere von praxisnahen Workshops, Impulsvorträgen und einem starken interdisziplinären Netzwerk.
Infos und Anmeldung unter: www.uni-weimar.de/neudeli/designyourfuture
The course is open to all Bachelor and Master students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media as part of the “Bauhaus.Modules”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Unleashed Reality: Documentarisms in Media Art
6 ECTSSingle moduleDEENUnleashed Reality: Documentarisms in Media Art
Documentary as a contemporary practice is omnipresent - but which perspectives are visible and which are not? While photography and film have traditionally been considered objective media, emergent digital technologies, from filters to AI, challenge the fact that documentation is always, also, a matter of staging, of mise en scène. Meanwhile, discourses on situated knowledge and subjective perspectives in documentary are increasing, especially in feminist and postcolonial approaches.
This interdisciplinary seminar combines multi-perspective and multi-causal approaches to explore documentary as a critical media practice. Students develop their own documentary methods and practices and explore how documentation, staging and fiction can intertwine, convey knowledge and create new narratives. In doing so, we reflect on ethical questions and explore documentary practices in their possibilities and limitations.
The course is conducted as a „Students' Bauhaus.Module" by Lisa Hoffmann (stud. PhD KG) and Christelle Jornod (stud. PhD KG). The mentorship lies with Professur Wolfgang Kissel (KG).
The course is open to all Bachelor, Master and PhD students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Made to Protest
6 ECTSSingle moduleDEMade to Protest
“What you wear is the way you present yourself to the world, especially in this day and age when human contact is so fast. Fashion is an immediate language.” - Miuccia Prada.
As soon as we dress, we communicate, whether we want to or not. Clothing is a way of suggesting group affiliation or actively rejecting it. It is an opportunity for rebellion and a means of empowerment. Clothing moves us emotionally and can help us to be courageous. Clothing is scrutinized, evaluated and judged. Clothing is forbidden or enforced. Clothing has power.
We want to make use of this effect in the upcoming semester. In the interdisciplinary module, textile protest culture and the visual language of clothing will be fundamentally examined, questioned and rethought. Influenced by its feminist past, textile work in the form of protest is being used again today: centuries-old handicraft techniques are being used to stand up for political values in a contemporary way. The “Made to Protest” course looks at historical and contemporary works, develops its own designs and takes them to the streets.
Mandatory for participation is a letter of motivation by 06.04.25 to joy-fabienne.marie.loesel@uni-weimar.de and anne.marx@uni-weimar.de.
The course is conducted as a „Students' Bauhaus.Module" by Joy-Fabienne Enzmann (stud. Ma KG). The mentorship lies with Adrian Palko (KG).
The course is open to all Bachelor and Master students of the faculties of Art and Design, and Media. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
PB&J – Print Books & Joy
6 ECTSConstruction moduleDEENPB&J – Print Books & Joy
In this course, we will focus on the delicious mix of PB&J. Instead of Peanut-Butter & Jelly, our ingredients are Print, Books & Joy. We combine the two disciplines of bookbinding and lithography with the joy of artisan crafts. The two techniques will finally come together in the form of a bound book with a lithographically printed cover. The challenge here is to distance ourselves from purely digital design and dive into learning by hand and the haptic experience of book and print. The focus is on working with the material and learning both techniques. Participants are introduced to the basics of binding techniques and lithography. Hit the books, let’s print and enjoy!
The course is conducted as a „Students' Bauhaus.Module" by Emily Grawitter (stud. Ba M) and Leoni Hommel (stud. StEx KG). The mentorship lies with Dr. Simon Frisch (M).
The course is conducted as a „Students’ Bauhaus.Module” and open to all Bachelor students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
HfM: Systematische Musikwissenschaft: Aspekte und quantitative…
3 ECTSLectureDEHfM: Systematische Musikwissenschaft: Aspekte und quantitative Methoden
In seinem Aufsatz „Umfang, Methode und Ziel der Musikwissenschaft“ unterteilte Guido Adler im Jahre 1885 die Musikwissenschaft in Historische und Systematische. Betrachtet man Adlers Text als eine der ersten Ortsbestimmungen des Faches, blickt Systematische Musikwissenschaft heute auf 140 Jahre ihrer Geschichte zurück.
Als Wissenschaft mit einem besonderen Methodenrepertoire subsumiert Systematische Musikwissenschaft in erster Linie empirisch ausgerichtete Teildisziplinen wie Musikpsychologie, Psychoakustik und Musiksoziologie. Als eine Wissenschaft von den Ursachen musikalischer Entwicklung bedient sie sich der Erkenntnisse des historisch-philologischen Bereichs, insbesondere der Geschichte der Musiktheorie, der Historischen Anthropologie und der Kunstästhetik.
In dieser Vorlesung gehen wir vor allem den Fragen nach dem Erkenntnisgewinn durch den Einsatz von quantitativen Methoden nach. Sie lernen historische Entwicklungsstränge der Teildisziplinen kennen, wofür methodisch mehrere interaktive Elemente vorgesehen sind. Sie treten in die Fußstapfen von ausgewählten Forschenden des Teilbereichs, um deren Arbeit mitzuerleben.
Die Lehrveranstaltung wird als »Geöffnete Lehrveranstaltung« der Hochschule für Musik Franz Liszt durchgeführt von PD Dr. Natalia Nowack vom Institut für Musikwissenschaft Weimar - Jena.
Die Veranstaltung steht allen Bachelor- und Masterstudierenden sowie Promovierenden der Fakultäten Architektur und Urbanistik, Bau- und Umweltingenieurwissenschaften, Kunst und Gestaltung sowie Medien im Rahmen des »Interdisziplinären Lehrangebots« offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum anerkannt werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement (DE/EN) ab.
HfM: Weimar als Kulturstadt. Entstehung, Tradierung, Überforderungen…
3 ECTSLectureDEHfM: Weimar als Kulturstadt. Entstehung, Tradierung, Überforderungen zwischen Mythos und Realität
Einsetzend mit der Zeit der Klassik nimmt Weimar die Position einer Art geistiger Mitte Deutschlands für sich in Anspruch, ein Anspruch, der in der Folge eine immer weitere Ausgestaltung und Ausdifferenzierung erfuhr. Weimar bildet somit eine kulturpolitische Erfolgsgeschichte, die allerdings alles andere als gradlinig verlief und zu der auch das Scheitern gehörte. Man hat es bei Weimar mit einem Erinnerungsort zu tun, dem sogar der Status des Mythischen zugeschrieben wurde.
Vor dem Hintergrund unterschiedlicher (kultur- und stadtpolitischer) Image-Konzepte und der diesen zugrundeliegenden Inszenierungen wird die Vorlesung einen Überblick der kulturhistorische Entwicklung Weimars von der Frühen Neuzeit bis zur Gegenwart bieten und die Herausforderungen rekonstruieren, denen sich die Kulturstadt Weimar ausgesetzt sah und auch sieht.
Relevante Disziplinen: Kulturgeschichte, Stadtsoziologie, Erinnerungskultur und Gedächtnispolitik.
Die Lehrveranstaltung wird als »Geöffnete Lehrveranstaltung« der Hochschule für Musik Franz Liszt durchgeführt von Prof. Dr. Steffen Höhne vom Institut für Musikwissenschaft Weimar - Jena.
Die Veranstaltung steht allen Bachelor- und Masterstudierenden sowie Promovierenden der Fakultäten Architektur und Urbanistik, Bau- und Umweltingenieurwissenschaften, Kunst und Gestaltung sowie Medien im Rahmen des »Interdisziplinären Lehrangebots« offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum anerkannt werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement (DE/EN) ab.
Stroh-Hybrid-Bauweise
6 ECTSSeminarDEStroh-Hybrid-Bauweise
A load-bearing straw hybrid brick with higher strength and improved deformation properties is to be developed. The building material used should be sustainable throughout its entire life cycle.
After an introduction to the strawbrick construction method, formulations for straw hybrid bricks will be developed. Material samples are produced and strengths are tested in the laboratory. The mixing behaviour will be analysed using AI-supported image processing. Based on the findings, an improved mixture is created, tested and analysed.
The knowledge areas of material development and material diagnostics are brought together. The theoretical considerations are validated in practical tests and analyses.
The course is open to all Master students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering as well as Art and Design as part of the “Interdisciplinary Study Program”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Beyond Now ⸺ Future Questions of the Society
3 ECTSSeminarDEENBeyond Now ⸺ Future Questions of the Society
The event series Beyond Now. Zukunftsfragen der Gesellschaft discusses questions about current and future societal developments as well as the committment of universities. As a scientific and educational institution, the aim is to reflect on, research and accompany these developments for society and at the same time in, for and with its own institution.
The event series brings together different local and regional, national and international perspectives.
In the accompanying seminar, the topics of the courses are discussed and reflected upon. The students actively contribute their perspective to the events.
The subject of the series of events and thus also of the seminar are topics that can be assigned to societal transformation processes that affect the Bauhaus-Universität Weimar as a state educational and scientific institution in Thuringia and as an art university of the state of Thuringia with a history of over 120 years, as a research institution of great international renown and as a committed and powerful player in society. It also addresses current discourses in and around the university.
The aim of the course is to take a critical look and discuss together the past, the present and the future of the world we live in.
The course is open to all Bachelor, Master and PhD students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media as part of the “Bauhaus.Modules”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Pop-up poetry: media poetic formats
18 ECTSProject moduleDEENPop-up poetry: media poetic formats
This course explores various media and poetic formats that critically explore the dialog between human creativity and mechanical systems of text and image production. The aim is to use poetic art mediation to find new ways of reflecting on the current challenges facing artistic creation.
The students design experimental pop-up communication and artistic formats such as moving image productions, sound installations, sound recordings, workshops or performances. These formats are further developed collaboratively and interactively in public spaces and presented as part of the Poetryfilmtage and Summaery.
The course is open to all Bachelor, Master and PhD students of the faculties of Architecture and Urbanism, Art and Design, and Media as part of the “Interdisciplinary Study Program”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
HfM: Musikpädagogik 2 (Musikpsychologie)
3 ECTSLectureDEHfM: Musikpädagogik 2 (Musikpsychologie)
Wie lässt sich der Instrumental- und Gesangsunterricht für verschiedene Alters- und Zielgruppen mit unterschiedlichen bzw. besonderen Bedürfnissen differenzieren (z.B. Vorschulkinder, Erwachsene, Menschen mit Einschränkungen)? Wie lässt sich Unterricht sinnvoll für verschiedene Lehr- und Lernsettings gestalten (z.B.- Einzel-/Gruppenunterricht)? Wie unterstütze ich Lernende optimal beim Üben zu Hause? – Diesen und ähnlichen Fragen gehen wir in der Vorlesung auf den Grund. Dabei nähern wir uns den Themen sowohl theoretisch aus psychologischer wie pädagogischer Perspektive, als auch jeweils mit Beispielen aus der Praxis.
Die Veranstaltung steht als »Geöffneten Lehrveranstaltungen« der Hochschule für Musik Franz Liszt (HfM) allen Bachelor- und Masterstudierenden sowie Promovierenden der Fakultäten Architektur und Urbanistik, Bau- und Umweltingenieurwissenschaften, Kunst und Gestaltung sowie Medien im Rahmen des »Interdisziplinären Lehrangebots« offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum anerkannt werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement (DE/EN) ab.
HfM: Transcultural Music Studies – Einführung und Standortbestimmung
3 ECTSLectureDEHfM: Transcultural Music Studies – Einführung und Standortbestimmung
Das Ziel der Vorlesung ist es, ein möglichst umfassendes Bild der Transcultural Music Studies zu vermitteln. Dabei werden sowohl die historische Entwicklung als auch die Positionierung innerhalb der Musikwissenschaft beleuchtet. Gleichzeitig werden die Herausforderungen für die Zukunft dieser Disziplin skizziert.
Einzelne Teilaspekte des Studienschwerpunkts werden detailliert erarbeitet und anhand von Konzepten zu soziokulturellen, historischen sowie globalen und lokalen Musiktraditionen und Kontexten besprochen. Diese werden aus verschiedenen Perspektiven kulturtheoretischer und anthropologischer Arbeits- und Forschungsansätze betrachtet und hinterfragt. Besonderes Augenmerk liegt dabei auf der Bedeutung des aktuellen kollaborativen Forschungsansatzes sowie der Verbindung von künstlerisch-wissenschaftlicher Vermittlung.
Die theoretischen Überlegungen werden anhand ausgewählter angewandter Beispiele illustriert, die sich vorrangig auf laufende Projekte beziehen, wie zum Beispiel die künstlerisch-wissenschaftliche Kooperation mit dem Caravan Orchestra & Choir oder das Projekt „Resozialisierung von Klang: Zusammenarbeit mit Kollektiven im Amazonasgebiet bei Forschung, Archivierung und Vermittlung“.
Die Lehrveranstaltung wird als »Geöffnete Lehrveranstaltung« der Hochschule für Musik Franz Liszt durchgeführt von Prof. Dr. Matthias Lewy vom Institut für Musikwissenschaft Weimar - Jena.
Die Veranstaltung steht allen Bachelor- und Masterstudierenden der Fakultäten Architektur und Urbanistik, Bau- und Umweltingenieurwissenschaften, Kunst und Gestaltung sowie Medien im Rahmen des »Interdisziplinären Lehrangebots« offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum anerkannt werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement (DE/EN) ab.
neudeli Fellowship: From Idea to Innovation!
6 ECTSSeminarDEENneudeli Fellowship: From Idea to Innovation!
You have the idea, we help you take off!
The neudeli Fellowship supports you in developing and implementing your innovative business idea through a six-month startup program. Integrated into a Bauhaus.Module, the program allows you to test and advance your idea – together with other aspiring entrepreneurs.
Program Highlights:
- Startup Workshops: Learn practical tools and methods like user research, business modeling, and storytelling in six hands-on sessions. You can also deepen your knowledge of key entrepreneurial topics in specialized neudeli workshops.
- Individual Coaching: Benefit from personalized support from neudeli coaches, who provide valuable feedback and concrete strategies to help refine your idea.
- Community: Connect with other founders at relaxed community events and expand your network.
Requirements: Successful application by March 23, 2025. For more details, visit: www.uni-weimar.de/neudeli/fellowship.
Contact us at neudeli@uni-weimar.de to schedule an introductory meeting!
The course is open to all Bachelor, Master and PhD students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media as part of the “Bauhaus.Modules”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Herkunft schreiben | Textwerkstatt
6 ECTSConstruction moduleDEHerkunft schreiben | Textwerkstatt
Wie geht das, sich selbst zu beschreiben? Wie erzähle ich von dem Weg, den ich bisher beschritten habe? Wie finde ich für meine Wahrnehmung und meine Erlebnisse die passenden Worte?
In dieser Textwerkstatt wollen wir das Schreiben abseits des wissenschaftlichen Schreibens erkunden. Biografische Episoden sollen dabei Grundlage sein für Texte, die mein Fühlen, mein Denken, meine Haltung zur Welt wiedergeben. Ziel ist ein freies und kreatives Schreiben, zu dem ein Wechsel der Perspektiven ebenso dazugehört wie ein Bewusstwerden einer eigenen Sprache.
Zu den Seminarsitzungen werden wir mehrere literarische Veranstaltungen besuchen. Begleitet wird die Textwerkstatt von der Schreibtutorin Marcela Rohrmann, die mit kreativen Übungen das Schreiben unterstützen wird.
Zentrale Punkte der Werkstatt sind das Verfassen eigener Texte und die anschließende Textbesprechungen. In der Gruppe lesen wir die Ergebnisse der Schreibaufgaben, die zumeist zwischen den Sitzungen vervollständigt werden, und entwickeln gemeinsam einen ebenso respektvollen wie kritischen Maßstab zur Textbewertung.
Die Textwerkstatt richtet sich sowohl an Studierende, die bereits literarisch arbeiten und/oder schon publiziert haben, als auch an Studierende ohne literarische Vorerfahrung, die Lust am Schreiben mitbringen und mit- und voneinander lernen wollen.
The course is open to all Bachelor, Master and PhD students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media as part of the “Interdisciplinary Study Program”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Open Threads (practice-based research and project discussion)
3 ECTSENOpen Threads (practice-based research and project discussion)
While Open Threads invites participants to explore and develop their own spatial and artistic ideas as well as material/media processes, the focus is on methods of collective feedback and critique around the topic of textile. As textile and vestimentary practices are present across disciplines, this course wants to provide a platform for an interdisciplinary discourse. Despite different backgrounds, contexts and applications, the logics of textility and dress can be relevant for our structural, political, philosophical and aesthetic thinking and doing. In this course, we want to give an insight in our projects and practices and share diverse interests, skills and expertise.
The course is open to all Bachelor, Master and PhD students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media as part of the “Bauhaus.Modules”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Filmlight Basics: How to turn off the sun
6 ECTSSingle moduleConstruction moduleDEENFilmlight Basics: How to turn off the sun
The workshop is about light design in film, animation, photography and stage.
Light changes the impressions of media. Is it supposed to look creepy? Inviting? Or maybe completly different as we would expect? Light changes a lot, with colour or shadows or structures. It is its own unique artistic mean.
The workshop covers the theory of light design, as well as the practical use of the available equiptment, safe use and work, creative use of light and the independent creation of light scenarios in a lighting concept.
There’s no previous knowledge needed, the course starts from the basics up to the full creation of a light setting.
The course is open to all Bachelor and Master students of the faculties of Art and Design, and Media as part of the “Interdisciplinary Study Program”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
HfM: Musik und Medien
3 ECTSSeminarDEHfM: Musik und Medien
Musik erklingt seit Langem in unzähligen über Medien vermittelten Formaten (wie z. B. die Filmmusik im Spielfilm) und wird oft mit einem aufwändigen Medieneinsatz produziert. Weitere Aspekte, wie Berührungspunkte mit dem (und Einschränkungen unseres musikalischen Handelns durch das) Urheberrecht und der Einfluss von Digitalität und KI auf die Mediennutzung und -gestaltung, werden wir im Seminar erarbeiten. Neben einer kritischen Abwägung von Potentialen und Begrenzungen soll es um auch um die Einsatzmöglichkeiten von Medien in Lehr-Lern-Situationen gehen.
Die Veranstaltung steht als »Geöffneten Lehrveranstaltungen« der Hochschule für Musik Franz Liszt (HfM) allen Bachelor- und Masterstudierenden sowie Promovierenden der Fakultäten Architektur und Urbanistik, Bau- und Umweltingenieurwissenschaften, Kunst und Gestaltung sowie Medien im Rahmen des »Interdisziplinären Lehrangebots« offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum anerkannt werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement (DE/EN) ab.
feminist spaces. Counter Mapping in Weimar West
3 ECTSSeminarDEENfeminist spaces. Counter Mapping in Weimar West
In the Bauhaus module 'Feminist Spaces. Counter Mapping in Weimar West', we work with local actors and residents to examine the material, political, social and emotional dimensions of space from a FLINTA* perspective. We understand space not only as a physical, but also as a social and political resource and ask questions about equal distribution and participation: Where are there exclusions? Which spaces have been claimed by FLINTA*s? How can social relations and necessities be made visible? What demands do FLINTA*s make on space and (how) are these fought for?
We will try out the practice of counter-mapping. Critical cartography questions the neutrality of maps: as powerful tools they construct and shape reality. Counter-mappings aim to make marginalised voices and perspectives visible in order to change social and political conditions.
To begin with, we want to develop the theoretical foundations together and invite experts in feminist perspectives and critical cartography. The mappings will be produced collectively and participatively in Weimar-West, analysed together and graphically processed. They are intended for further use, to make demands and to stimulate dialogue. The results will therefore be presented publicly and discussed with FLINTA*s and stakeholders from Weimar West.
*FLINTA*s are women, lesbians, inter-, trans- and agender persons.
Die Veranstaltung steht im Rahmen der »Bauhaus.Module« allen Bachelor- und Masterstudierenden der Fakultäten Architektur und Urbanistik, Bau- und Umweltingenieurwissenschaften, Kunst und Gestaltung sowie Medien offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum anerkannt werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement (DE/EN) ab.
Transformative Urban Design
3 ECTSSeminarDETransformative Urban Design
Das Seminar "Transformativer Städtebau" gehört zu einer neuen Online-Plattform für die Lehre, die wir als Bauhaus-Universität zusammen mit anderen Universitäten aufbauen. Das verbindende Element sind die Nachhaltigkeitsziele der Vereinten Nationen (Sustainable Development Goals, SDG).
Auf dem SDG-Campus bietet die Professur Städtebau diesen Selbstlernraum zum Städtebau der Nachhaltigkeit an, der Studierenden aller Fachbereiche offen steht. Der Kurs ist in vier Abschnitte geliedert: Mobilität, Energie, Klima und Bauen. Es geht um Radschnellwege und Kaltluftschneisen, Blockkraftheizwerke und Holzhochhäuser, um Energie aus Müll und Solar. Jedes Kapitel ist wird durch unbewertete Fragen zum Rekapitulieren des Stoffes ergänzt und schließt mit einem einfachen Test ab.
Für den abgeschlossenen Kurs gibt es zwei ECTS. In Verbindung mit einer Hausarbeit, die mit der Professur abgestimmt wird, gibt es drei ECTS. Die Zeitpunte und die Geschwindigkeit des Lernens bestimmen die Studierenden selbst. Auch weitere Kurse aus dem Angebot der anderen Universitäten können belegt werden.
Link for Bachelor students
Link for Master students
Die Veranstaltung steht im Rahmen der »Bauhaus.Module« allen Bachelor- und Masterstudierenden der Fakultäten Architektur und Urbanistik sowie Bau- und Umweltingenieurwissenschaften offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum anerkannt werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement (DE/EN) ab.
Screenwriting Across Languages
6 ECTSSingle moduleENScreenwriting Across Languages
This course offers an interdisciplinary approach to screenwriting by combining the craft of scriptwriting with foreign language practice. Designed for beginners, it provides an introduction to storytelling and screenplay development. The aim of the course is for each participant to complete a short film screenplay in a foreign language – primarily English or German, but also potentially in other languages – depending on their linguistic background.
Over the course of the semester, students will be guided through the key stages of screenwriting, including:
- Story Development
- Basic Screenplay Dramaturgy
- Logline and Synopsis Writing
- Character Development
- Screenplay Format and Writing Tools
- Scene Writing and Dialogue
- Revising and Polishing the Script
The language of instruction and discussion will be English, so students should feel comfortable presenting and discussing their ideas in English.
The course is open to all Bachelor, Master and PhD students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media as part of the “Bauhaus.Modules”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Fascination Danube (canal). The so-called Riviera of the working…
6 ECTSSeminarDEFascination Danube (canal). The so-called Riviera of the working class? Experimental methods of spatial exploration in Vienna
The course ‘Fascination Danube(-Canal). The so-called Riviera of the Working Class?’ invites students to examine the social and historical significance of the Danube Canal and its surrounding areas in Vienna. The focus is on the development of river bathing culture and the urban planning interventions that have characterised the river space over the years. Through experimental methods of urban exploration, such as performative and photographic documentation, participants learn to critically analyse urban spaces. They reflect on the interactions between the built environment and the social practices of users and place these findings in a broader context of urban development and social dynamics. The course pursues an interdisciplinary approach that combines perspectives from urban research as well as art and cultural studies. Students from different disciplines work together to analyse urban spaces and social practices. The interdisciplinary exchange promotes creative and critical thinking. This develops interdisciplinary skills such as the application of experimental research methods, the ability to collaborate across disciplines and to reflect on their own research practices. Sensitivity to the social and political dimensions of urban spaces is also sharpened. Students learn to critically reflect on their their role as researchers in the context of complex urban phenomena.
The course is conducted as a „Students' Bauhaus.Module" by Jonas Böttger (stud. Ma AU) and Hannah Tochtermann. The mentorship lies with Victoria Grau (AU).
The course is open to all Bachelor and Master students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Multiscale Analysis of Engineering Materials
6 ECTSLectureDEENMultiscale Analysis of Engineering Materials
The module “Multiscale Analysis of Engineering Materials” opens the door to a fascinating world in which microstructures and macroscopic properties of materials are linked. Students can expect an exciting mix of experimental, analytical and computer-based methods that allow them to delve deep into the secrets of building materials. Which microstructural characteristics determine the strength, thermal conductivity or durability of a material? How can these properties be predicted and specifically optimized?
Students learn innovative analysis techniques such as nanoindentation in order to investigate materials at a microscopic level. At the same time, computer-based modeling such as micromechanics and the finite element method (FEM) are used to visualize the connection between microstructure and macroscopic properties.
This module provides students with the tools to understand and actively shape the building materials of the future. The combination of theory and practice also opens doors for the development of innovative and sustainable materials.
The course is open to all Bachelor, Master and PhD students of the faculties of Architecture and Urbanism as well as Civil and Environmental Engineering as part of the “Interdisciplinary Study Program”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
HfM: Schulmusik Big Band
3 ECTSBlock seminarDEHfM: Schulmusik Big Band
27.04. Auftritt Open Air beim Goethe-Lauf, Platz der Demokratie im Zielbereich
21.06. Fête de la musique (optional)
27.-29.06. Europa-Tournee nach Trier und Luxemburg
03.07. Gemeinsames Konzert mit dem HfM-Jazzorchester
Die Veranstaltung steht als »Geöffneten Lehrveranstaltungen« der Hochschule für Musik Franz Liszt (HfM) allen Bachelor- und Masterstudierenden sowie Promovierenden der Fakultäten Architektur und Urbanistik, Bau- und Umweltingenieurwissenschaften, Kunst und Gestaltung sowie Medien im Rahmen des »Interdisziplinären Lehrangebots« offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum anerkannt werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement (DE/EN) ab.
Tex.Turn
6 ECTSSeminarDETex.Turn
Since January 2025, the separate collection of used textiles has been mandatory across Europe. But what does this mean for us? And what challenges arise for existing collection systems? In this course, we aim to develop a shared understanding of the lifecycle of textiles. We actively explore textile waste in public spaces, enhancing our awareness of this particular waste stream. This course may allow us to draw on multidisciplinary perspectives to explore alternative approaches to textile collection, raise consumer awareness of this everyday raw material, or highlight the inherent potential of textiles as a valuable resource.
The insights gained will feed into a personal, artistic position. Participants will work independently, developing their projects within an open creative framework – supported by guest lectures, excursions, and workshops and supervised by Isabell Lange and Anne Marx.
The condition for participation is an informal letter of motivation by 06.04.2025 to isabell.maria.lange@uni-weimar.de and anne.marx@uni-weimar.de.
The course is open to all Bachelor, Master and PhD students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media as part of the “Bauhaus.Modules”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Editorial Photography: Crafting Stories from Concept to Creation
6 ECTSSingle moduleDEENEditorial Photography: Crafting Stories from Concept to Creation
This course explores the world of editorial photography as a medium for storytelling and creative expression, focusing on the technical execution and conceptual depth needed to bring visual narratives to life. Editorial photography typically tells a story or communicates a message through carefully crafted images, often seen in magazines, campaigns, and visual media. Through the development and realization of image-based series, students will learn how to translate ideas into visual stories and bring them to life.
In this course, students will gain hands-on experience in concept development, lighting design, post-production, and collaborative teamwork. Workshops and interactive sessions will also provide insights from industry professionals and creatives, helping students refine their creative processes and practical skills.
By the end of the course, students will have the opportunity to showcase their work in a final presentation, demonstrating both their creative growth and technical skills.
This course is open to all students interested in editorial and fashion photography and visual storytelling.
The course is conducted as a „Students' Bauhaus.Module" by Luisa Pham (stud. Ba KG). The mentorship lies with Prof. Dr. Birgit Wudtke (KG).
The course is open to all Bachelor and Master students of the faculties Art and Design, and Media. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Connected Thinking – Grow A Personal Knowledge Base
3 ECTSSeminarDEENConnected Thinking – Grow A Personal Knowledge Base
Is it possible to build a second brain? Tools such as Obsidian and Notion promise exactly that - and they've sparked a wave of self-optimization content online. This seminar takes a different approach which is not about time but about ideas.
Imagine your study notes as living pages in your own personal wikipedia, where each note links to others, revealing hidden connections between ideas. Rather than promising the ultimate efficiency hack, in "Connected Thinking" you will experimentally build your own long-lasting knowledge base to uncover associations within your knowledge that you already forgot existed.
The course is conducted as a „Students' Bauhaus.Module" by Ludwig Lorenz (stud. Ma M). The mentorship lies with Jun.-Prof. Dr. Maurice Jakesch (M).
The course is open to all Bachelor, Master and PhD students of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Eco-responsibility and well-being in European cities
6 ECTSSeminarENEco-responsibility and well-being in European cities
This course explores well-being and environmental responsibility in European cities, examining how urban spaces can be designed to enhance quality of life while promoting sustainability. Using case studies, students will analyze how cities can be improved based on key criteria such as joy, sustainability, diversity, eco-responsibility, and democracy. They will explore urban planning, architectural solutions, and cultural influences that shape sustainable city development.
Through interactive discussions, group work, and critical analysis, students will develop strategies for contemplating future-oriented urban planning that balances social, economic, and environmental factors. The course encourages students to reflect on urban challenges and propose innovative solutions. Additionally, students will develop essential English language skills to effectively present their ideas on these topics. They will practice articulating complex concepts, participating in discussions, and delivering clear, persuasive arguments in English.
As part of this course, students will take part in a Blended Intensive Program (BiP), which includes a five-day study trip to Lyon. There, they will collaborate with peers from our partner university, applying their knowledge in a hands-on setting, exchanging ideas across disciplines, and gaining valuable intercultural skills.
The course is open to all Bachelor, Master and PhD students of the faculties of Architecture and Urbanism as well as Civil and Environmental Engineering as part of the “Bauhaus.Modules”. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Ro0OM – it means room
6 ECTSSingle moduleENRo0OM – it means room
If a room means the interior of an instrument that orchestrates our everyday life, this instrument is gathered, rearranged and appropriated to adapt with the essence of our belongings. What constitutes a sense of home—is it a carpet you brought, a long-distance call, or a sip of tea? The course will adopt a participatory format to explore how individuals integrate their cultural identities into the context of their current homes. We will outline strategies that transform temporary accommodations into personal spaces. Class discussions will address the circulation of found objects, secondhand culture and the creation of “sharing is caring” communities, highlighting the stories of relocation and adaptation behind belongings.
The course is conducted as a „Students' Bauhaus.Module" by Krittaporn Mahaweerarat (stud. Ma KG) and Tsz Ching Emily Cheung (stud. Ma KG). The mentorship lies with Carsten Saeger (KG).
The course is open to all Bachelor and Master of the faculties of Architecture and Urbanism, Civil and Environmental Engineering, Art and Design, and Media. Before registering, please consult your academic advisor and clarify whether this course can be credited to your curriculum. If required, you can conclude a learning agreement (DE/EN) before the start of the course.
Konstruktionserbe 1960plus: ICOMOS-Studierendenwettbewerb 2025
3 ECTSSeminarDEKonstruktionserbe 1960plus: ICOMOS-Studierendenwettbewerb 2025
Jüngere Zeugnisse der Baugeschichte sind verstärkt in das Blickfeld der Denkmalpflege geraten. Der von ICOMOS Deutschland ausgelobte Studierendenwettbewerb „1960plus” widmet sich seit Jahren den Bauten aus den 1960er bis 1990 Jahren, die zwar öffentliche Aufmerksamkeit und konservatorisches Interesse auf sich ziehen, aber auch Kontroversen auslösen.
In diesem Jahr sind Bauten und bauliche Anlagen Thema der Wettbewerbsaufgabe, die durch ihre (Bau-)Konstruktion denkmalwert sind. Neben den klassischen Ingenieurbauwerken sind hier auch Beispiele anderer Bauaufgaben gefragt, beispielsweise Schul- und Verwaltungsbauten, die in Systembauweise entstanden, oder Wohnungsbauten aus industrieller Fertigung. An Gebäuden können jedoch auch neuartige statische Berechnungsmethoden oder Fertigungsverfahren im Baustellenprozess interessant sein, die für ihre Erhaltung sprechen.
Im Seminar werden schwerpunktmäßig zwei Themen diskutiert: Erstens, die Möglichkeiten der denkmalpflegerischen Bewertung konstruktionsspezifischer Aspekte, und zweitens, die sich daraus ergebenden Herausforderungen in der Erhaltung dieser Merkmale, da es sich teils um Bauteile handelt, die auf Austausch oder Erweiterung angelegt sind oder die schwer konservierbare Materialien verwendeten und somit die gängigen denkmalpflegerischen Methoden in Frage stellen. Im Ergebnis entstehen Poster, die zum Wettbewerb eingereicht werden.
Link für Bachelor-Studierende
Link für Master-Studierende
Die Veranstaltung steht als »Geöffneten Lehrveranstaltungen« allen Bachelor- und Masterstudierenden der Fakultäten Architektur und Urbanistik sowie im Rahmen des »Interdisziplinären Lehrangebots« offen. Bitte halten Sie vor der Anmeldung Rücksprache mit Ihrer Fachstudienberatung und klären Sie, ob diese Veranstaltung in ihrem Curriculum anerkannt werden kann. Bei Bedarf schließen Sie vor Veranstaltungsbeginn ein Learning Agreement (DE/EN) ab.