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Erstellt: 21. November 2023

»Organizations as Innovations«: Neue Publikation aus laufendem DFG-Projekt

Jun.-Prof. Dr. Christopher Buschow und Maike Suhr, Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Juniorprofessur für »Organisation und vernetzte Medien«, veröffentlichen konzeptionellen Artikel zur Organisationsforschung im Journalismus.

Der jetzt erschienene Zeitschriftenartikel »Organizations as Innovations: Examining Changes in Journalism Through the Lens of Newly-Emerging Organizations« in der begutachteten Fachpublikation Media and Communication entwickelt eine neue Perspektive auf die Organisationsforschung im Journalismus.

Diese Sichtweise entstand im Rahmen des DFG-Forschungsprojekts »Neue Formen der organisierten Zusammenarbeit im Journalismus«. Der Beitrag zeigt, wie durch die Untersuchung von Medien-Start-ups, neuen Organisationspopulationen und des sich wandelnden organisationalen Feldes ein tieferes Verständnis für die gegenwärtigen Veränderungen im Journalismus gewonnen werden kann.

Der Open-Access-Beitrag ist Teil der Special Issue »Unpacking Innovation: Media and the Locus of Change« in der Fachzeitschrift Media and Communication. Diese Sonderausgabe wird von Scott Eldridge II, Frank Harbers und Sandra Banjac herausgegeben und steht für Januar 2024 zur Veröffentlichung an.

Der Beitrag wurde von der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG) – Projektnummer 462081165 im Rahmen der Sachbeihilfe »Neue Formen der organisierten Zusammenarbeit im Journalismus« finanziert. Die Open-Access-Veröffentlichung wurde ermöglicht durch die Unterstützung der Deutschen Forschungsgemeinschaft und der Bauhaus-Universität Weimar im Rahmen des Open-Access-Publishing-Programms.    

Abstract:  This article argues that the growing variety of new journalistic organizations and their diversification beyond the traditional newsroom may offer a deeper and broader understanding of change and innovation within journalism. Newly emerging organizations play a multifaceted role in journalism: They are both drivers and results of change; they serve as indicators of the ways in which the structures of journalism and its production processes are evolving; they reveal industry trends early on and enable longitudinal research. Despite the emergence of non-traditional organizations in journalism, existing studies on these new entities remain fragmented and have yet to coalesce into a sustained research program. Against this background, this conceptual article aims to contribute to the ongoing theoretical progress in journalism studies in three ways. First, it identifies key factors of why organizational innovations happen. Second, it systemizes recent studies exemplifying the plurality of new organizations in journalism according to different levels from organization studies, including the field level, the level of organizational populations, and the level of the single organization. Finally, the article proposes a research agenda for establishing “organizations as innovations” as a novel conceptual lens for understanding change and innovation in journalism studies.

Buschow, C. & Suhr, M. (2024). Organizations as Innovations: Examining Changes in Journalism Through the Lens of Newly-Emerging Organizations. Media and Communication. https://doi.org/10.17645/mac.7399