M.Sc. Urbanistik
Forschungsprojekt Wintersemester 2024/2025
Victoria Grau u. Max Welch Guerra
Politische Gestaltung durch Räumliche Planung.
Eine Thüringer Studie.
Wofür ist räumliche Planung gut? Was soll, was kann sie bewirken? Dies werden wir anhand der räumlichen Entwicklungspolitik Thüringens der letzten 20 Jahre untersuchen.
Die Lehrveranstaltung knüpft kritisch an zwei Vorarbeiten unserer Professur an, die die räumliche Entwicklung und die räumliche Entwicklungspolitik Thüringens bis 2005 aufgearbeitet haben. Seitdem ist viel anders geworden. Das Schrumpfen war damals das Hauptthema der Planungspolitik, heute geht es um die Klimapolitik, regionale Disparitäten und indirekt, aber beständig, um den Rechtsextremismus. Und: Nach einem Vierteljahrhundert CDU-geführter Landesregierungen haben wir seit 2014 eine Rot-Rot-Grüne Koalition unter einem Ministerpräsidenten der Linken.
Fragen, die uns treiben werden, betreffen etwa die strukturellen Veränderungen innerhalb Thüringens, den Zusammenhang von Wirtschaftswachstum und räumlicher Politik sowie die Handlungsfähigkeit von Landespolitik.
Die Bezeichnung dieser Lehrveranstaltung nehmen wir sehr ernst: Es handelt sich um ein Forschungsprojekt. Wir streben eine Publikation der kollektiven Ergebnisse an.
Allererste Literatur
Welch Guerra, Max
Kulturlandschaft Thüringen
Herausgeber Bauhaus-Universität Weimar, Fachhochschule Erfurt, Thüringer Ministerium für Bau, Landesentwicklung und Verkehr
Weimar 2010
Barz-Malfatti, Hildegard und Max Welch Guerra
Stadtland Thüringen - Wege des Städtebaus
Herausgeber Bauhaus-Universität Weimar; Thüringer Ministerium für Bau und Verkehr
Weimar 2007
Erfurt's Anger and the reinvention of the city center
Due to its impressive architecture, its central location and the many shopping and dining options, Erfurt's Anger is an important place for many people. It is also representative of the city's self-image as a proud citizen's city and state capital. To the outside world, it is the place that can serve as a figurehead and inspire visitors to Erfurt.
But city centers are in trouble all over Germany. Online trading is threatening many retailers and the department store concept has fallen into crisis, as can be seen in the example of Galeria Kaufhof. In addition, the city center no longer seems to meet the requirements of an increasingly diverse and socially polarized society. Many people are looking for places where they can not only shop and stroll, but where they also enjoy spending time. People without good or permanent housing, such as the homeless and asylum seekers, in particular, are dependent on public spaces.
This gradual conversion of public spaces raises many questions about the future of city centers. How can they retain their representative function, their attractive shopping and entertainment options and at the same time become a pleasant and safe place for everyone in the city to stay? Many conflicts are apparent in the public debate, but the causes of these are sometimes not so clear.
This study project aims to explore this topic. The project includes three successive phases: First, the different perspectives on the Anger are collected and analyzed so that a general understanding of the problem can emerge. In a second step, various ideas about what the future of the Anger could look like are researched and compiled. In a third phase, the students develop suggestions based on examples from other cities on how new perspectives for the Erfurt Anger can be developed. Art students are also to be recruited for this purpose, who will try out limited interventions in the urban space.
In order to make communication with the city community as open and intensive as possible during the project, opportunities for participation are offered in all three phases. The project results are to be presented and documented publicly.
The project requires an active participation in the lecture „urban sociology (introduction)“ and the seminar „defensive architecture“.
Richtet sich an: MA European Urban Studies, BA and MA Erasmus students
Veranstaltungsart: Projekt, 12 ECTS.
Termin: Dienstags, 9.15 Uhr, erster Termin: 15.4.25
Sprache: englisch
Dozent*in: Frank Eckardt/Daniela Zupan