Publications

Publikationen

Aktuell in Vorbereitung: Zeitschriftenartikel

Zander, S. & Behrens, A. (in Vorbereitung). Digitale Medien im Unterricht der Gesamtschule und Gymna- sium – Herausforderungen und Potentiale aus der Sicht von Lehrenden und Schülerinnen und Schülern. geplant für Computer & Unterricht, (Einreichung im Juli 2017)

Behrens, A. & Zander, S. (in Vorbereitung). Online Hass und Gewalt abbauen? – Eine Fallstudie zum Einsatz digitaler Medien zur Prävention von Radikalisierungsprozessen im Jugendarrest, (geplant für Zeitschrift für Medienpädagogik)

Zander, S. & Montag, M. (in preparation). How Mental Rotation Skills of Secondary School Children Affect Behavior while Using a Touch-Based Training App. (geplant für: Journal of Computer Assisted Learning , Mai 2017)

Bertel, S. , Wetzel, S. & Zander, S. (in preparation). Modelling Strategies while Solving Spatial Tasks of Secondary School Children. (geplant für Psychological Science, Mai 2017)

Zander, S. , Montag, M. & de Koning, B. (in preparation). Overcoming Gender Effects: Girls Compensa- tory Behavior while Solving Rotation Tasks with the Rotate It ! – App (geplant für Juni, 2017, Learning and Instruction)

Eingereicht: Zeitschriftenartikel

Reichelt, M. , Kämmerer, F., Niegemann, H. & Zander, S. (submitted). How Much Personalization for Whom? – A Mixed-Methods Study on Personalization Effects, (eingereicht, 7.4.2017, Journal of Expe- rimental Education)

Zander, S., Wetzel, S. Reichelt, M., Kühl, T. & Bertel, S. (submitted). Underlying Processes of an Inver- ted Personalization Effect in Multimedia Learning – an Eye-Tracking Study. (eingereicht am 13.3. 2017, Journal of Computer Assisted Learning)

Schrader, C., Reichelt, M. & Zander, S. (revised and submitted). The Effect of the Personalization Prin- ciple on Learning: the Role of Student`s Individual Interest. (Educational Technology Research and De- velopment, 27.01.2017)

Veröffentlicht: Zeitschriftenartikel

Bertel, S. , Wetzel, S. & Zander, S. (accepted). Physical Touch-Based Rotation Processes of Primary School Students. Spatial Cognition X. Springer LNAI

Kühl, T. & Zander, S. (2017). When a Personalized Multimedia Message Hampers Learning: The Case of Emotionally Aversive Content. Computers and Education

Zander, S., Wetzel, S. & Bertel, S. (2016). Rotate it! – Effects of touch-based gestures on elementary school students`solving of mental rotation tasks. Computers and Education

Zander, S. & Behrens, A. (2016). Wie können Tablets guten Unterricht fördern? - Ein Praxisbericht aus einer Grundschule. Schulpädagogik heute.

Zander, S., Reichelt, M., Wetzel, S., Kämmerer, F. & Bertel, S. (2015). Does Personalisation Promote Lear- ners’ Attention? An Eye-Tracking Study. Frontline Learning Research, 3:4, 1-13

Reichelt, M., Kämmerer, F., Niegemann, H.M., & Zander, S. (2014). Talk to Me Personally: Personalization of Language Style in Computer-Based Learning, Computers in Human Behavior, 35, 199–210.

Niegemann, H. M. & Zander, S.(2013). Tablets in der Schule: Mediendidaktische Chancen. In Schulpädagogik heute, 4. Jg., H. 7

Seufert, T., Zander, S. & Brünken, R. (2006). Das Generieren von Bildern als Verstehenshilfe beim Lernen aus Texten. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie.

Brünken, R., Seufert, T. & Zander, S. (2005). Förderung der Kohärenzbildung beim Lernen mit Multiplen Repräsentationen. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 19, 61-75.

Zander, S., Seufert, T. & Brünken, R. (2004) Lehren und Lernen mit informations- und kommunikations- technischer Unterstützung. Medienjournal, 28(4), 4-11.

Astleitner, H., Brünken, R. & Zander, S. (2002). Können Schüler und Lehrer kritisch denken? Lösungserfolg und -strategien bei typischen Aufgaben. Salzburger Beiträge zur Erziehungswissenschaft, 6, 2, 51-61.

Veröffentlicht: Buchkapitel und Proceedings

Zander, S. & Heidig, S. (angenommen) Motivationsdesign und E-Learning. In Niegemann, H. & Weinber- ger, A. (Hrsg): Handbuch E-Learning. Springer

Zander, S., Behrens, A. & Mehlhorn, S. (angenommen) Erklärvideos als Format des E-Learning. In Niege- mann, H. & Weinberger, A. (Hrsg): Handbuch E-Learning. Springer

Zander, S. & Behrens, A, (2016). Wie können Tablets guten Unterricht fördern? Ein Praxisbericht aus einer Grundschule. In Gabriel Hund-Göschel, Swantje Hadeler & Klaus Mögling (Hrsg.): Was sind gute Schule? Teil 2: Unterrichtsprofile und Unterrichtspraxis. Prolog-Verlag: Immenhausen (Nachdruck)

Zander, S. & Behrens, A. (2016).Wie Tablets zur Bereicherung werden. Die Grundschule (Heft 5)

Zander, S. & Niegemann, H. (2014) Motivationsdesign. In Hohenstein, Andreas & Wilbers, Karl (Hrsg): Handbuch E-Learning. Wolters Kluwer: Neuwied

Beckmann, J., Bertel, S. & Zander, S. (2014). Adaptive eLearning based on individual learning styles – Performance and emotional factors. In M. Koch, A. Butz, & J. Schlichter (Eds). Proceedings of the Mensch und Computer 2014 Conference (pp. 287–290). München: Oldenbourg Wissenschaftsverlag.

Zander, S. (2010). Motivationale Lernervoraussetzungen in der Cognitive Load Theory. Zwei Studien zum Einfluss motivationaler Lernervoraussetzungen auf die kognitive Belastung beim Lernen mit un- terschiedlichen Instruktionsdesigns. Logos: Berlin

Seufert, T.; Zander. S. & Brünken, R. (2006). Multiple Darstellungen im Unterricht. In: A. Fritz, R. Klupsch- Sahlmann & G. Ricken (Hrsg.) Handbuch Kindheit und Schule (S. 209-218). Weinheim: Belz.

Zander, S. & Brünken, R. (2006). Lernen mit Neuen Medien in den Naturwissenschaften. In: Proceedings der GDCP-Jahrestagung 2005, Paderborn.

Zander, S. & Brünken, R. (2005). Cognitive Load beim Lernen mit Hypertext und Multimedia: Messung und Optimierung. In: Schütz, A., Habscheid, S., Holly, W., Krems, J. & Voß, G.G. (Hrsg.), Neue Medien im Alltag. Befunde aus den Bereichen: Arbeit, Lernen und Freizeit (S. 146-157). Lengerich: Pabst.

Abstracts in Tagungs- & Konferenzbändenbänden mit Peer Review (ab 3 Seiten)

Bertel, S., Wetzel, S. & Zander, S. (2016). Physical Touch-Based Rotation Processes of Primary School Students. Paper presented at Spatial Cognition, August, 2 - 5. Philadelphia, USA.

Zander, S., Reichelt, M., Wetzel, S., & Bertel, S. (2015). Does personalization promote learners‘ attention and learning processes? An eye-tracking study. Paper presented at the 16th Biennial Conference of the European Association for Learning and Instruction (EARLI), August, 25 - 29. Limassol, Cyprus.

Reichelt, M. & Zander, S. (2015). Does the issue matter? Personalization effects in neutral and emotio- nally loading learning material. Poster presented at the 16th Biennial Conference of the European As- sociation for Learning and Instruction (EARLI), August, 25 - 29. Limassol, Cyprus.

Bertel, S., Wetzel, S. , Reichelt, M. & Zander, S. (2015). Aversive gaze during multimedia learning: emo- tionally charged stimuli and the personalization effect. ECEM 2015 European Conference on Eye Mo- vements, Vienna.

Zander S., Reichelt, M., Bertel, S. & Wetzel, S. (2015). How Does the Personalization Principle in Multi- media Learning Work? An Eye-Tracking Study. Paper at the 2015 AERA (American Educational Research Association) Annual Meeting. Chicago, IL.

Zander, S., Reichelt, M., Wetzel, S., & Bertel, S. (2014). Does Personalization Promote Learners ́ Atten- tion? An Eye-Tracking Analysis Compares Neutral and Aversive Stimuli. EARLI Conference SIG 2. Com- prehension of Text and Graphics“ 25-27 August, 2014, Rotterdam, Netherlands.

Reichelt, M., Niegemann, H.M. & Zander, S. (2014). Personalization Effects in Multimedia Learning: Which Level of Personalization is Appropriate for Whom?. AERA 2014, Annual Meeting, Philadelphia, Pennsylvania (USA).

Kühl, T., & Zander, S. (2014) . An inverted personalization effect: What happens if the/your brain is blee- ding?. EARLI Conference SIG 6&7. Comprehension of Text and Graphics“ 27-29 August, 2014, Rotter- dam, Netherlands.

Reichelt, M., Zander, S. & Niegemann, H.M. (2012). Talk to me personally - A Mixed-Methods-Study about Personalization Effects in Multimedia Learning. EARLI SIG 6 & 7. Bari, Italy.

Zander, S. & Brünken, R. (2009). Do Intrinsic and Extrinsic Aspect of Motivation affect Cognitive Load in Different Ways? Paper presented at the Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), 25th–29th August 2009, Amsterdam, Netherlands.

Domagk, S., Zander, S., Niegemann, H. & Brünken, R. (2009). On the Challenge of Measuring Different Types of Cognitive Load. Paper presented at the Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), 25th–29th August 2009, Amsterdam, Netherlands.

Zander, S., Domagk, S., Niegemann, H. M., & Brünken, R. (2008). A Motivational Perspective on Cogni- tive Load. Paper presented at the 11th International Conference on Motivation, 21st-23rd August 2008, Turku, Finland.

Zander, S., Seufert, T., Wagner, H., Nückles, M. & Brünken, R. (2007). Beeinflusst Motivation die mo- dalitätsspezifische Verarbeitung? PAEPS (Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie), 17.-19. Sep- tember 2007, Berlin.

Zander, S. & Domagk, S. (2007). Motivational Aspects affecting Cognitive Load. Oral presentation at JURE Pre-Conference, 27th-28th August 2007, Budapest, Hungary.

Zander, S. & Brünken, R. (2007). On the Relation of Instructional Design and Motivation to Cognitive Load. Oral presentation at AERA (American Educational Research Association) Annual Meeting and Exhibition, 9th-13th April 2007, Chicago, USA.