Project Inside Vulkan

Prof. Dr. Bernd Fröhlich
M.Sc. Carl-Feofan Matthes
Dipl.-Mediensys.wiss. Andreas Bernstein
Dipl.-Mediensys.wiss. Stephan Beck
Dipl.-Mediensys.wiss. Andre Schollmeyer

15 Credits (Medieninformatik (M.Sc.), PV29)
15 Credits (Computer Science and Media (M.Sc.), PV 11)
15 Credits (HCI (M.Sc.))

Beschreibung:

Vulkan, die neueste Grafik-API der Khronos Group, ermoeglicht leistungsstarke 3D-Grafik-Anwendungen durch einen sehr geringen Treiber-Overhead. Insbesondere werden Software-Architekturen mit parallelem Resourcen Management unterstuezt. Systeme zu entwickeln, die paralleles Resourcen Management effektiv nutzen, stellt hohe Anforderungen an die Entwickler, kann aber in verschiedenen Anwendungsgebieten von Vorteil sein.

English:

Vulkan, the latest Graphics-API released by the Khronos Group, targets high-performance realtime 3D graphics applications with minimal driver overhead. In particular, Vulkan supports multi-threaded graphics resource management. This can be highly beneficial for many applications, however, it is also challenging to develop systems exploiting parallelism in resource management.

In the first half of the project students will develop small example applications with Vulkan individually and work together on a more complex software, e.g. a Vulkan-based deferred rendering system.

In the second half of the project we will look at specific advanced topics and cutting-edge features of the Vulkan API. Students will acquire skills in programming 3D graphics using Vulkan through a series of talks and smaller implementations.

Voraussetzungen:

Erfolgreicher Abschluss der Vorlesung Computergrafik (oder einer vergleichbaren Veranstaltung), Grundlegende Kenntnisse in C++ und OpenGL

Requirements:

Completion of the lecture Computergraphics (or an equivalent lecture), basic C++/OpenGL knowledge is helpful

Leistungsnachweis:

Selbständige Mitarbeit im Projekt, aktive Einbringung in Gruppenarbeit, Desgin und Programmierung von Testanwendungen, Zwei bis drei Vorträge, Abschlusspräsentation, schriftliche Dokumentation

Assignments:

Self study, active participation in the project, design and programming of test applications, two to three intermediate presentations, presentation of final project results, written report

Richtet sich an:

BSc Medieninformatik, MSc Computer Science and Media, MSc Human-Computer Interfaces