Would you like to try out exciting experiments and experience the world of science up close? Then come to our open discovery afternoon at the Science Discovery Centre!
Date: 12. and 26. 03. 2025
Time: 3-4.30 pm
Location: Marienstr 7, Room 001 (Science Discovery Centre)
Discover fascinating phenomena, ask questions and become a scientist yourself! Admission is free - just come by and join in!
You can find more information about registration here: mintthueringen.de/kurs/schnupper-nachmittag/
Experience an exciting day full of science and discoveries! On Girls' Day at the Science Discovery Center, you can take part in exciting hands-on experiments and discover for yourself just how fascinating science and technology can be.
Afterwards, you will be given an exclusive guided tour of the laboratory, where you can take a look behind the scenes and find out how real research works. Finally, you will have lunch with a scientist who will tell you about her day-to-day work, give you exciting insights into her career and answer all your questions.
This day is your chance to experience science up close and find out how you can help shape the world of tomorrow!
Be there. If you want to participate, register on the Girls' Day website. Home | Girls'Day
Details:
Place: Science Discovery Centre (Marienstr 7, Raum 001)
Time: 9am - 2pm
Day: 3 April 2025
Experimenting, exchanging ideas and learning with enthusiasm: The newly founded Science Discovery Centre at the Bauhaus-Universität Weimar’s Marienstraße 7 welcomes children and youth to broaden their knowledge in the STEM fields (science, technology, engineering, and mathematics) and gain professional inspiration.
We can accommodate a maximum of 20 students at a time in the SDC.
If any of your students have a disability or require special assistance to participate, please let us know in advance so that we can make appropriate adjustments.
Sie wollen Ihre Schüler*innen in den Themenfeldern der MINT-Studiengänge (Mathematik, Informatik, Naturwissenschaften und Technik) stark machen und ihnen helfen, die richtige Studienentscheidung zu treffen?
Die Bauhaus-Universität Weimar bietet ein attraktives Angebot für Schüler*innengruppen, bei dem die MINT-Studiengänge mit besonderem Fokus auf Informatik und Bauingenieurwesen greifbar werden. In interaktiven Experimenten können sich Schüler*innen mit Interesse an technischen Studiengängen ausprobieren. Insgesamt gliedert sich der Parcours in zwölf Stationen, welche reale Einblicke in die Studieninhalte bieten. Unter fachkompetenter Anleitung können Schüler*innengruppen den Parcours vollständig oder – je nach Zeit und Interessenlage – einen ausgewählten Teil der angebotenen Stationen absolvieren.
Unser Parcours bietet:
Teilnehmerzahl: bis zu 25 Schüler*innen (empfohlen für 10.-12. Klasse)
Dauer: 2-3 Stunden für den gesamten Parcours (je nach Gruppengröße)
Wir ermöglichen individuelle Parcours-Termine für Ihre Schulklasse. Kontaktieren Sie uns!
Der Aufbau des »Meine Zukunft MINT« - Parcours wurde durch das Thüringer Kompetenznetzwerk Gleichstellung (TKG www.tkg-info.de) und den Freistaat Thüringen unterstützt.
[Translate to English:] GIPS UNTER DEM MIKROSKOP | Ein Kristall ist ein Festkörper, dessen Bausteine nicht zufällig, sondern regelmäßig in einer Kristallstruktur angeordnet sind. In der Station zur Kristallographie haben die Schülerinnen und Schüler die Möglichkeit verschiedene Gipsminerale unter dem Mikroskop zu betrachten, denn auch Gips entwickelt beeindruckende Kristallsysteme.
[Translate to English:] ES KOMMT DRAUF AN, WAS MAN DRAUS MACHT! Hier testen Schülerinnen und Schüler den Einfluss verschiedener Zusatzmittel auf die Konsistenz von Zementleim in Abhängigkeit davon, wofür man ihn verarbeiten möchte. Beim Anrühren verschiedener Proben mit Zugabe von Fließmittel, Aluminiumpulver und Superabsorbierendem Polymer kann die Auswirkung auf den Zementleim beobachtet werden.
[Translate to English:] WARUM HALTEN BRÜCKEN? Die Bogenbrücke gehört zur ältesten Konstruktionsform von Brücken. Warum die Bogenenden unter Belastung der Brücke nicht wegrutschen, können die Schülerinnen und Schüler beim Bauen einer Modellbrücke herausfinden und die Wirkprinzipe von Widerlagern und Spannbeton kennenlernen.
[Translate to English:] FEST ODER FLÜSSIG? In dieser Station geht es um die Rheologie von Stoffen, welche sich mit dem Verformungs- und Fließverhalten von Materie beschäftigt. Die Schülerinnen und Schüler lernen den Unterschied zwischen newtonschen und nicht-newtonschen Flüssigkeiten kennen und beobachten die veränderte Viskosität von Flüssigkeiten beim Mischen von Stärke und Wasser.
[Translate to English:] UPCYCLING VON GLASFLASCHEN| An dieser Station werden aus alten Flaschen neue Behältnisse gezaubert. Mit Hilfe von Glasschneidern, Hitze und Kälte bringen die Schülerinnen und Schüler das Glas kreativ in neue Formen.
GANZ ODER KAPUTT? Neben vielen Einsatzmöglichkeiten von Kunststoffen im Alltag wird er auch im Bauwesen verwendet. In dieser Station zur Materialforschung und Optik haben die Schülerinnen und Schüler die Möglichkeit, Materialproben zu untersuchen, die zwischen zwei gekreuzte Polarisationsfilter unter Belastung mechanischer Spannung gesetzt werden. Mit Hilfe der Spannungsoptik lassen sich so innere Spannungen in Materialien sichtbar machen und Materialschädigungen vorhersagen bevor Materialen verbaut werden.
[Translate to English:] BEWEHRTE ERDE| An dieser Station befassen sich die Schülerinnen und Schüler mit der Errichtung von Fundamenten für das Bauwesen. Aus Splitt, Schalungsbrettern und Geogittern können selbst Säulen gebaut und auf Ihre Tragfähigkeit getestet werden.
[Translate to English:] IDENTIFIKATION VON FLÜSSIGKEITEN| In dieser Station lernen die Schülerinnen und Schüler, wie man verschiedene Flüssigkeiten identifizieren kann. Anhand von pH-Wert Bestimmung Leitfähigkeitsmessungen können sie z.B. Leitungswasser von destilliertem Wasser unterscheiden.
[Translate to English:] FILTERN VON WASSER | Kies, Sand und Aktivkohle weisen verschiedene Filtereigenschaften auf. Die Schülerinnen und Schüler testen an dieser Station die unterschiedlich Materialien in einem selbstgebauten Filtersystem und beobachten wie sie das Wasser verändern.
[Translate to English:] VISUELLE KRYPTOGRAFIE | An einfachen Beispielen wird an dieser Station gezeigt, wie visuelle Kryptographie auch ohne Computerhilfe funktioniert. Das Übereinanderlegen von verschlüsselten Bildern lässt geheime Botschaften zum Vorschein kommen. Wie visuelle Kryptographie digital funktioniert, können die Schülerinnen und Schüler dann mit Hilfe eines Computerprogrammes selbst ausprobieren.
[Translate to English:] DIGITALE WASSERZEICHEN AUSLESEN UND EINBETTEN | Mit einem Computerprogramm werden an dieser Station Informationen in ein vor Ort aufgenommenes Bild eingebettet. Die Schülerinnen und Schüler schießen selbst ein Foto und hinterlegen ihre Botschaften. Um die Nachricht aus Ihren Bildern auszulesen, müssen sie dann zu Hause tätig werden.
BLINKERSCHALTUNG AUFBAUEN | An dieser Station wird ein Schaltplan aufgebaut, sodass eine Blinkerschaltung entsteht. Dabei erfahren die Schülerinnen und Schüler was passiert, wenn verschiedene Bauteile ausgetauscht oder ergänzt werden und was die Ursache dafür ist.
As an alternative to the MINT Parcours or Experiment Boxes, which offer a variety of stations with different focuses, teachers have the option to request specific topics or focuses for their students to work on during a visit to the Science Discovery Centre. By choosing a particular topic, we will create a dynamic program tailored to the requested content, visit duration, and grade level. However, some of the more complex topics may require preparatory work to be completed in school before the visit. Therefore, we kindly ask teachers to contact us well in advance to ensure a seamless learning experience.
Teachers can find a list of currently available topics and focuses below. We are continually adding new activities and topics to our repertoire, so we encourage you to check our website regularly.
Topic | Focus | Example Activities |
---|---|---|
Biology | Hygiene | Experiments with soap (elementary) |
Chemistry | Polarity | Create lava lamps with oil and water (elementary) |
Chemistry/Physics | Color | Rainbow in a glass, Chromotography |
Gases | Experiments with CO2 und O2 | |
Physics | Viscosity | Experiments with starches, create slime |
Pressure | Diver in a bottle | |
Technology | Robotics | SPIKE, Caliope |
Elektronics | Circuits | |
Engineering | Forces and stability | Towers, Bridges |
Mathematics | Geometry | SOMA-Cube, Quadratic puzzle |
The Science Discovery Centre offers experiment boxes that can either be used on-site by school classes or borrowed by local teachers for use in their own classrooms. The boxes are highly flexible and can be combined in any way to suit the specific needs of students. Their availability depends on whether they are currently at the centre or have already been borrowed. These materials provide an excellent opportunity to bring science topics to life in a hands-on and engaging way.
These are the experiment boxes we currently have in stock.
School teachers are welcome to contact us for more information, to arrange a visit, or to borrow the experiment boxes.
Starting in the fall of 2025, the Science Discovery Centre will offer exciting Escape Rooms. These provide visitors with the opportunity to explore scientific and technological topics in a fun and engaging way. As they work together to solve challenging puzzles, participants will learn more about scientific concepts and applications through interactive and entertaining activities. The goal is to escape the room by collaborating and thinking creatively while gaining valuable insights into the world of science and technology.
More information coming soon!
Discover the exciting world of science! Our project afternoons offer teenagers the opportunity to participate in fun and educational projects that take place over several weeks (4-6 weeks).
In small groups, teenagers can experiment, explore, and unleash their creativity. The projects are designed to make science engaging and to foster a love of discovery and learning.
From chemical experiments and physical phenomena to natural sciences and technology – there’s something for everyone! Together, we’ll explore exciting topics and ask questions like real scientists.
The project afternoons take place regularly at the center and provide teenagers with a unique opportunity to discover and deepen their interest in science. Join us and become part of our science adventure!
We look forward to seeing you there!
More information soon!
Join us for exciting science day camps designed for children and teenagers of all ages! These camps will be held during the school Easter break and fall break, offering hands-on activities, experiments, and fun projects tailored to each age group. During the long summer break, we’ll also host special Summer Fun Days packed with even more science-themed adventures. Dates and detailed information will be announced soon, so stay tuned for the chance to explore, experiment, and have fun with science!
More information soon!
Open Lab Days give students the opportunity to discover the exciting world of science. At our Science Discovery Centre, they can decide for themselves which projects they want to work on - whether it's growing crystals, building small robots or researching exciting chemical reactions.
The aim is to awaken the fun and fascination of scientific experiments and at the same time promote creative and research skills. Our supervisors are on hand to support and inspire the children with their projects.
Date/Times | Focus | Info/Registration |
---|---|---|
12. und 26. March, 3-4.30pm | Discovery Afternoons | Schnupper-Nachmittag - MINT Thüringen |
The Science Discovery Centre regularly hosts special events that are open to the whole family. Highlights include the MINT Christmas, featuring exciting experiments and creative workshops focused on science and technology in a festive atmosphere, and the Long Night of Science, where visitors of all ages can participate in a variety of scientific activities and engage hands-on. These events offer a unique opportunity to explore science in a fun and interactive way while learning together as a family.
More information for these events is published under >News<.
What is it like to study at university? What subjects do they teach? How much will it cost? Where can I live? What are the study conditions like?
During the Schnupperstudium courses from 20 October 2025 to 24 October 2025, you get to experience university life first-hand and finally ask any questions you have about studying at university. The trial course programme allows you to participate in suitable courses in your prospective degree programme, visit the laboratories and workshops, become acquainted with the study conditions and the campus, receive intensive academic advising, and enjoy cultural and recreational activities.
» Registration (starts at 1 June 2025)
Junior students conquer the lecture halls: The Kinderuni Weimar deals with many interesting topics as part of its lecture program for young students. The sponsors are the Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar, the Bauhaus-Universität Weimar, the Volkshochschule Weimar, the DNT Weimar, the Children's Office and the Weimar City Council. Together, they offer a total of 8 lectures during the regular academic year to young students ages 8 to 12 in a variety of fields, including music, design, art, civil engineering, cosmology, biology, mathematics, media studies and medicine.
The Kinderuni Weimar offers its afternoon lectures on a semester basis. At the start of each academic year in September, the Kinderuni organizes a campus day for school classes. Here, students from the 4th to 7th classes experience exciting lectures from various fields of knowledge and get the opportunity to do some research themselves. The summer semester starts with a family lecture.
The patron of the Kinderuni Weimar is the astrophysicist, natural philosopher and author Prof. Dr. Harald Lesch.
Further information and registration at: www.kinderuni-weimar.de
Changes from color to monochrome mode
contrast not active
Changes the background color from white to black
Darkmode not active
Elements in focus are visually enhanced by an black underlay, while the font is whitened
Feedback not active
Halts animations on the page
Animations active