EDITORIAL
Stone Soup is a folktale that presumably originated somewhere in Europe in the 18th century. The story is about a hungry stranger who arrives in town and convinces the wary locals to all pitch in for a collective meal. The visitor tricks his reluctant hosts into sharing their ingredients by claiming he can make an entire pot of savory soup using only a magical stone. He does happen to mention, however, that the soup could use a bit of garnish or an extra carrot… if they happen to have one lying around. Intrigued by the promise of magic, the townspeople are happy to donate their stashed reserves. Soon enough a rich and steamy soup is put together.
Around the globe, iterations of the fable vary. In place of the stone sometimes comes an axe, sometimes it’s Button Soup or Nail Soup, and so on. One principle concurs: An otherwise inedible object is creatively transformed using a recipe whose only constant ingredient is sharing. By deceptive means—worse or better intended—the stranger convinces a group of … (Full Editorial in the PDF).
QUOTENMODULATOR, ein generatives 3D-Tool. Visuelle, haptische, spekulative und performative Wissensgenerierung
Christina Karababa
Mittels künstlerischer Vorgehensweisen können Denkprozesse angestoßen werden, die disziplinäre Grenzen aufheben, sodass Forschungsfelder in einen Diskurs eintreten können. Der Quotenmodulator ist ein programmiertes Tool, das formale 3D-Modelle von Theorietexten erzeugt, die dadurch selbst formalisierte Theorien werden. Diese können Spekulationen und Möglichkeiten vorzeigen, die abduktiv erkenntnisgewinnende Prozesse evozieren und schließlich rekursiv neue Theorien anstoßen.
Findlinge #1–7
Edith Kollath
Findlinge erscheinen uns schwergewichtig, kompakt, hart und autonom. Als Solitäre sind sie aus größeren Gesteinsgefügen herausgelöst; in stummer Zeugenschaft haben sie die Ereignisse zahlloser Epochen absorbiert. Das lange ungelöste Rätsel ihrer Herkunft trug ihnen zunächst den Namen „erratische“ – umherirrende – Blöcke ein. Sie waren nicht aus dem gleichen Material wie ihre Umgebung, keine Zugehörigkeit oder Verwandtschaft ließ sich ermitteln, so dass sie schnell als Fremdlinge, als mineralogische Immigranten identifiziert wurden.
Primordial. Generations at the End.
Gabriel S Moses
A heat-stricken tangent drawn by father and son about the subject of generations—or more precisely, about the people who try to define generations in order to dictate the future, and how this betrays their denial of anything beyond the present.
Gartenweg. Ein Versuch in Wort und Bild
Ann-Kathrin Müller
Eine Nahaufnahme des künstlerisch-forschenden Prozesses. Hintergrund meiner Forschung ist die bisherige Vernachlässigung und Trivialisierung bildnerischer Erkenntnisformen, insbesondere in den Geisteswissenschaften. Dieses Defizit akademischer Formate speist sich unter anderem aus dem Fehlen detaillierter Beschreibungen, wie Bilder und Bild-Text-Kombinationen entstehen. Die Arbeit ist doppelbödig: zunächst erkunde ich das metaphorische Potenzial des Gartenwegs zeichnerisch und schriftlich und beleuchte die Funktionsweise des Konzepts als Metapher, sowie seine Anwendungsbereiche in verschiedenen Kontexten. Es wird so zeichnerisch und schriftlich eine allgemeine Modellbildung des Gartenwegs versucht, die den Hintergrund einer darauf aufbauenden Artikulation des Gartenwegs als Metapher bildet. Dem Konzept der Steinsuppe folgend zeigt der illustrierte Artikel anhand dieser Fallstudie, wie aus ‚Nichts‘ ‚Etwas‘ wird…
Navel-Gazing: The Conundrum of the Female Image
Xenia Mura Fink
Female artists have been reacting to the multiplying streams of images of women throughout modern history by submitting them to inquiry, adding their perspectives, and embracing or rejecting what seems established. Feminist theorists introduced the question of gaze to uncover imaging conventions and find new prospects. I believe that the theoretical construct of the gaze may identify problems but doubt that a change of perspective is enough to solve the dilemma of patriarchal imprinting on images. This text is a subdued rant about the figurations women are expected to conform to and rise above. In the hope that a multiplicity of subjectivities may offer a radical change to the female image-making, I reflect on why this preoccupation seems never ending.