Bachelor und Master Studierende und Berufstätige mit Interesse an interkulturellen Zusammenhängen und sozial engagierter künstlerischer Praxis.
Design Basics – On making a poster that makes sense: a Graphic-based dialogue within (a)Bauhaus Context
Design Basics – On making a poster that makes sense: a Graphic-based dialogue within (a)Bauhaus Context
Kursbeschreibung nur auf Englisch!
Throughout history, posters have played a pivotal role as a medium for communicating with audiences, reflecting narratives of groups and documenting critical political an social transformations. In today’s fast-paced era of communication, where information and news are consumed and recycled at lightning speed, the question arises: how can traditional mediums like posters maintain their relevance and effectiveness in connectin with audiences today? And what is the message or statement that still makes sense, or is worth to create tension or starting a discussion?
This course questions how posters can retain their communicative power, beyond advertising events, festivals or more political campaigns. It examines the potential of posters as tools for personal and collective expression, especially in a world dominated by algorithms, trends, and virtual spaces. Participants will consider these mediums to voice their perceptions, emotions, and positions—beyond the constraints of censorship, publishing policies, and consumer-driven trends.
The course combines hybrid methodologies (analog and digital approaches, private and public realms, and studio and public space practices) to guide participants through the process of poster creation. Participants will translate personal and shared experiences into visual and linguistic elements, crafting aesthetic and poetic graphic expressions. This collaborative process fosters meaningful artistic production, enabling participants to engage with both their inner selves and the public sphere.
Course Components:
- Discussions:
- Examine relevant socially and politically critical artistic movements such as Imaginary Bauhaus and Situationist Internationale, by addressing the role and reputation of Bauhaus, as a starting point of tensions between political and artistic standpoints and interpretations.
- And explore the influence of these movements on emerging new role and agency of artist in engaging with sociopolitical issues, and communicating with the public.
- Interventions:
- Experiment with psychogeography as a strategy to explore the emotional and perceptual impact of urban and public spaces on individuals.
- Using routes, sceneries from the city of Weimar as visual and conceptual elements to examine and elaborate on the personal negotiations with public as well as with society, influenced by the intercultural background of the participants.
- Hands-On Poster Workshop:
- Develop and refine individual poster designs that blend textual and visual elements into compelling artistic outputs.
- Printing posters on paper or fabric by using screen-printing technique.
- Experimentieren mit hybriden Methoden der Plakatgestaltung, die traditionelle und zeitgenössische Ansätze und Methoden verbinden.
- Förderung der Zusammenarbeit zwischen Teilnehmenden mit unterschiedlichen Hintergründen, um kollektive und individuelle Kunstwerke in einem partizipativen Format zu kreieren.
- Schaffung eines gemeinsamen Rahmens für die Präsentation der Plakate in der Öffentlichkeit.
Nawar Alhusari: www.nawarhusari.com
Die Kursgebühr beträgt 950 EURO.
750 EURO für Studierende & Alumni
390 EURO für BUW-Studierende
Die Kursgebühr enthält:
- Orientierung & Betreuung
- Kurs laut Beschreibung
- (Lehr-)Materialien
- Teilnehmerausweis
- Mittagessen in der Universitätsmensa (Montag - Freitag)
- Zertifikat
- Internetzugang an der Bauhaus-Universität Weimar
- Bibliotheksnutzung
- Rahmenprogramm inklusive Exkursionen
- freier Eintritt in Museen der Klassik Stiftung Weimar
Bitte beachten Sie unsere AGB (Zulassungsbedingungen, Stornierungsbedingungen usw.)
Die Kursgebühr enthält nicht:
- Reisekosten
- Unterkunft
- Versicherung
- Zusätzliche Exkursionen
1. Anmeldung
Zunächst registrieren Sie sich in unserem System ► Anmeldung
Bitte beachten Sie dabei die Hinweise auf der Seite.
2. Dokumente
Bitte reichen Sie folgende Unterlagen bis zum 01. Mai 2025 ein:
-
CV
-
Letter of motivation
NUR VOLLSTÄNDIGE UND KORREKT BEZEICHNETE BEWERBUNGEN WERDEN BERÜCKSICHTIGT!
3. Auswahlverfahren
Die Bewerber/innen werden zeitnah über die Auswahl per E-Mail informiert. Im Falle einer Zusage erhalten Sie gleichzeitig die Rechnung, die Sie innerhalb von zehn Tagen begleichen müssen. Andernfalls wird Ihr Platz weiter vergeben (Warteliste).
Sollten Sie ein VISUM benötigen, empfehlen wir Ihnen dringend, sich jetzt schon über die Formalitäten zu informieren und einen Termin bei der zuständigen Botschaft zu vereinbaren.
Die Teilnehmendenzahl ist auf 20 Personen begrenzt.
Mit dem Absolvieren eines Intensivkurses erhalten Sie ein Teilnahmezertifikat, ausgestellt von der Bauhaus Summer School.
Für den zweiwöchigen Kurs werden 3 Credit Points (ECTS) vergeben. Um 3 ECTS zu erhalten sind mindestens 80% Anwesenheit und das Erfüllen der gestellten Aufgaben erforderlich.
Klären Sie bitte unbedingt vor Ihrer Teilnahme, ob die Leistung von Ihrer Heimatuniversität anerkannt wird.
Falls Sie eine Benotung wünschen, müssen Sie dies unbedingt zu Kursbeginn mit der Lehrperson absprechen! Zusätzliche Leistungen können hierfür nötig sein.
Präsenzkurs
In Weimar
16.08 - 30.08.2025
In diesem Kurs werden die Teilnehmenden Poster als Werkzeuge für den persönlichen und kollektiven Ausdruck kennenlernen. Durch die Kombination von multidiszipliären Ansätze werden sie visuell und textuell aussagekräfige Statements schaffen. Die im Kurs entworfenen Plakatentwürfe werden Konventionen herausfordern, Diskurse anregen und Diskussionen auslösen.
3 ECTS
Sprache
Die Kurssprache ist Englisch.