DE EN

Design Basics – On making a poster that makes sense: a Graphic-based dialogue within (a)Bauhaus Context

Design Basics – On making a poster that makes sense: a Graphic-based dialogue within (a)Bauhaus Context

Kursbeschreibung nur auf Englisch!

Posters have long served as powerful tools for communication, shaping dominant discourses and documenting sociopolitical transformations. Yet in today’s accelerated digital age—where information is consumed fleetingly and attention spans are fractured— how can "slow" mediums like posters retain their relevance and still make sense? What matters are still worth creating tension or sparking dialogue for, in the age of algorithmic realm of knowledge and ephemeral content?

This course experiments with the process of poster-making, revisiting its communicative power beyond conventional roles as advertising medium for events, festivals, or political campaigns. It explores the poster’s potential as a medium for personal and collective development and expression—particularly in a world dominated by algorithms, trends, and virtual spaces. Participants will examine how to articulate perceptions, emotions, and critical positions, operating outside the constraints of censorship, publishing policies, and consumer-driven strategies.

The course combines hybrid methodologies (analog and digital approaches, private and public realms, in studio and public space interventions) as the process of poster creation. Participants will translate personal and shared experiences into visual and linguistic elements.

This collaborative process fosters meaningful artistic production, enabling participants to engage with both their inner selves and the public sphere.

Course Components:

During the period of the course, we will depend on the interplay of the following three components as a framework for the production process:

  • Discussions:
    • Examine relevant socially and politically critical artistic movements such as Imaginary Bauhaus, by addressing the role and reputation of Bauhaus, as a starting point of tensions between political and artistic standpoints and interpretations
    • Explore the influence of current trends and discourses, from our time, on structuring the subjective agency of individuals, in the body of the practice, as engaging tool with sociopolitical issues, and negotiating with the public.
  • Interventions:
    • Using routes, sceneries and impressions from the city of Weimar as the space of our shared experience during the course. Elaborating on visual and conceptual elements to examine and elaborate on the personal negotiations with public, influenced by the multi-perspectives of participants.
  • Cyanotype as “possible” Method and Inquiry::
    • We will investigate cyanotype’s potential as a medium for poster-making and as a method of artistic research. Participants will experiment with the process, to interrogate relationships between self statement, the other perception, and the power of the surrounding space-
    • For the final project, participants will develop a collective statement and concept, using cyanotype to translate their critical or personal inquiries into tangible form to be exhibited, in the last day of the course.

Update: 31.03.25

Bachelor und Master Studierende und Berufstätige mit Interesse an interkulturellen Zusammenhängen und sozial engagierter künstlerischer Praxis.

Vorkenntnisse/ Voraussetzungen:
-Offenheit für interdisziplinäre, experimentelle Konzeptentwicklung.
Schreib-/Skizzierfähigkeiten und eine forschende Denkweise.
-Grundlegende Kenntnisse in Adobe Photoshop/Illustrator (oder gleichwertig).

  • Experimentieren mit hybriden Methoden der Plakatgestaltung, die traditionelle und zeitgenössische Ansätze und Methoden verbinden.
  • Förderung der Zusammenarbeit zwischen Teilnehmenden mit unterschiedlichen Hintergründen, um kollektive und individuelle Kunstwerke in einem partizipativen Format zu kreieren.
  • Schaffung eines gemeinsamen Rahmens für die Präsentation der Plakate in der Öffentlichkeit.

Die Kursgebühr beträgt 950 EURO.

750 EURO für Studierende & Alumni
390 EURO für BUW-Studierende

Die Kursgebühr enthält:

  • Orientierung & Betreuung
  • Kurs laut Beschreibung
  • (Lehr-)Materialien
  • Teilnehmerausweis
  • Mittagessen in der Universitätsmensa (Montag - Freitag)
  • Zertifikat
  • Internetzugang an der Bauhaus-Universität Weimar
  • Bibliotheksnutzung
  • Rahmenprogramm inklusive Exkursionen
  • freier Eintritt in Museen der Klassik Stiftung Weimar 

Bitte beachten Sie unsere AGB (Zulassungsbedingungen, Stornierungsbedingungen usw.)
 

Die Kursgebühr enthält nicht:

  • Reisekosten
  • Unterkunft
  • Versicherung
  • Zusätzliche Exkursionen

1. Anmeldung

Zunächst registrieren Sie sich in unserem System ► Anmeldung
Bitte beachten Sie dabei die Hinweise auf der Seite.
 

2. Dokumente

Bitte reichen Sie folgende Unterlagen bis zum 01. Mai 2025 ein:

  • CV

  • Letter of motivation 

NUR VOLLSTÄNDIGE UND KORREKT BEZEICHNETE BEWERBUNGEN WERDEN BERÜCKSICHTIGT!
 

3. Auswahlverfahren

Die Bewerber/innen werden zeitnah über die Auswahl per E-Mail informiert. Im Falle einer Zusage erhalten Sie gleichzeitig die Rechnung, die Sie innerhalb von zehn Tagen begleichen müssen. Andernfalls wird Ihr Platz weiter vergeben (Warteliste). 

Sollten Sie ein VISUM benötigen, empfehlen wir Ihnen dringend, sich jetzt schon über die Formalitäten zu informieren und einen Termin bei der zuständigen Botschaft zu vereinbaren.

Die Teilnehmendenzahl ist auf 20 Personen begrenzt.

Mit dem Absolvieren eines Intensivkurses erhalten Sie ein Teilnahmezertifikat, ausgestellt von der Bauhaus Summer School.

Für den zweiwöchigen Kurs werden 3 Credit Points (ECTS) vergeben. Um 3 ECTS zu erhalten sind mindestens 80% Anwesenheit und das Erfüllen der gestellten Aufgaben erforderlich. 

Klären Sie bitte unbedingt vor Ihrer Teilnahme, ob die Leistung von Ihrer Heimatuniversität anerkannt wird.

Falls Sie eine Benotung wünschen, müssen Sie dies unbedingt zu Kursbeginn mit der Lehrperson absprechen! Zusätzliche Leistungen können hierfür nötig sein.

Präsenzkurs

In Weimar
16.08 - 30.08.2025

In diesem Kurs werden die Teilnehmenden Poster als Werkzeuge für den persönlichen und kollektiven Ausdruck kennenlernen. Durch die Kombination von multidiszipliären Ansätze werden sie visuell und textuell aussagekräfige Statements schaffen. Die im Kurs entworfenen Plakatentwürfe werden Konventionen herausfordern, Diskurse anregen und Diskussionen auslösen. 

3 ECTS

Sprache

Die Kurssprache ist Englisch.